General Education Teacher as a Promoter of Aesthetic Culture (1918–1939)

Alicja Lisiecka

Abstract


As a result of the deep social, cultural and educational changes, made at the turn of the 19th and 20th centuries, aesthetic education has permanently entered the scope of general humanistic education. The assumptions of Polish general education – made in harmony with the spirit of democratization – took into account the introduction of students into the aesthetic culture. Aesthetic education was taking place in two dimensions: individual (focusing on the personal development of the student) and social (boiling down to the increase cultural level in society). In order to know teachers opinions about their role in the process of promotion of aesthetic culture in society, the author conducted a library query of several magazines, including “Rysunek i Zajęcia Praktyczne” (“Drawing and Practical Classes”), “Śpiew w Szkole” (“Singing at School”) and “Praca Ręczna w Szkole” (“Handwork at School”), and also refers to the speeches and publications of recognized educators – the authorities in the field of drawings, singing and handwork, activities belonging to the group named artistic or artistic and technical classes, taught in general schools during the interwar period.


Keywords


aesthetic culture; aesthetic education; general education; teacher; interwar period

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ambroziewicz, W. (1964). Władysław Przanowski i jego dzieło. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Andrzejewski, Z. (1927). Roboty ręczne jako środek rozwijający poczucie piękna w plastyce. Praca Ręczna w Szkole, 1, 28–37.

Boguszewska, A. (2010). Kształcenie nauczycieli rysunku dla szkół powszechnych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bojarunas, D. (1928). Sztuka czysta i sztuka stosowana. Praca Ręczna w Szkole, 4, 20–25.

Domagała, J. (2009). Powszechne wychowanie muzyczne w Płocku w dwudziestoleciu międzywojennym. Płock: Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru „Minstrel”.

Dormus, K. (1998). Rozwój form wychowania estetycznego i nauczania rysunku w Krakowie w latach 1850–1914. Warszawa: IHN PAN.

Gerson-Dąbrowska, M. (1916). Program i metodyka rysunku dla ochron i szkół podstawowych. Warszawa.

Gnus, R. (1930). Audycje muzyczne w szkole. Praca Szkolna – dodatek miesięczny do Głosu Nauczycielskiego poświęcony sprawom pedagogiczno-dydaktycznym w związku z praktyką szkolną, 7, 200–202.

Grusiewicz, M. (2013). Problematyka powszechnej edukacji muzycznej w prasie polskiej okresu międzywojennego. Annales UMCS. Sectio L, 11(1), 69–90. DOI: https://doi.org/10.2478/umcsart-2013-0011

Hławiczka, K., Rybicki, F., Wysocki, S. (1936). Leć pieśni w dal. Podręcznik do nauki śpiewu dla klasy VI szkół powszechnych III stopnia. Warszawa.

Joteyko, T. (1924). Problemat nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, Warszawa.

Kazuro, S. (1925). Polska pieśń ludowa i jej znaczenie dla kultury narodowej. Warszawa.

Kozakowska, S. (1986). Ewolucja metod nauczania rysunków w szkołach polskich w latach 1903–1939. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 48, 127–141.

Krasuski, J. (1989). Historia wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kubiczek, W. (1996). Wychowanie estetyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym zaboru rosyjskiego w drugiej połowie XIX i XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Kurzyński, E. (1936/37). Nauczyciel a sztuka. Rysunek i Zajęcia Praktyczne, 9, 273–276.

Lisiecka, A. (2017). Programy nauki zajęć praktycznych w Polsce międzywojennej. Studia Kulturowo-Edukacyjne, 12(1), 75–87.

Lisiecka, A. (2018). Przedmioty artystyczno-techniczne w programach Wyższych Kursów Nauczycielskich w dwudziestoleciu międzywojennym. Studia Kulturowo-Edukacyjne, 13(1), 61–75.

Mayzner, T. (1933). Pieśń żołnierska i patriotyczna. Śpiew w Szkole, 1, 5–9.

Mayzner, T. (1936). Dydaktyka muzyki. W: S. Łempicki (red.), Encyklopedia wychowania (T. 2; s. 604–619). Warszawa: Nasza Księgarnia.

Misky, L. (1918). Rysunki: nowoczesna nauka rysunku, jej istota, cel i metoda. Lwów.

Misky, L. (1922). Plastyczne uzmysłowienie przedmiotów. Część I. Martwa natura. Lwów.

Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym. Warszawa: G. Centnerszwer i S-ka.

Motel, L. (1936/37). Nauczyciel krzewicielem kultury estetycznej. Rysunek i Zajęcia Praktyczne, 7–8, 224–228.

Pękala, A. (2001). Idee wychowania muzycznego w polskiej myśli pedagogicznej. Częstochowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Przanowski, W. (1927). Nauczyciele rysunków i nauczyciele robót. Praca Ręczna w Szkole, 4, 1–10.

Przerembska, V. (2008). Ideały wychowawcze w edukacji muzycznej w II Rzeczypospolitej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Przerembska, V. (2013). Muzyka w szkole Polski międzywojennej – implikacje kultury ludowej, narodowej i uniwersalnej. Ars Inter Culturas, 2, 11–22.

Przychodzińska-Kaciczak, M. (1987). Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Reda, S. (1933/34). Nauka śpiewu a wychowanie państwowe. Śpiew w Szkole, 2, 25–34.

Szymanowski, K. (1931). Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie. Warszawa.

Tor, J. (1931). Podręcznik do nauki rysunku. Mysłowice.

Waśkowski, T. (1935). Wychowanie estetyczne w szkole ogólnokształcącej. Rysunek i Zajęcia Praktyczne, 3, 80–87.

Werten, M. (1931). O nauce rysunku i robót w szkołach ogólnokształcących wobec nowych zagadnień sztuki i życia. Praca Ręczna w Szkole, 4, 13–27.

Wójtów, A. (1927). Stan obecny nauczania robót ręcznych w szkołach polskich. Praca Ręczna w Szkole, 1, 40–44.

Wroczyński, R. (1987). Dzieje oświaty polskiej 1795–1945. Warszawa: PWN.

Wysocki, S. (1921). Zarys celowego nauczania muzyki w szkole ogólnokształcącej. Lwów.

Zając, W. (2007). Filozoficzno-ideologiczny kontekst oświaty polskiej w okresie międzywojennym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Żukowska, A. (2003). Kształcenie i dokształcanie nauczycieli rysunku na potrzeby szkół ogólnokształcących II Rzeczypospolitej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.59-73
Date of publication: 2021-12-23 22:21:05
Date of submission: 2019-09-05 14:05:21


Statistics


Total abstract view - 681
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 469

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Alicja Lisiecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.