Men in Feminized Professions – Students’ Opinions on Popular Stereotypes and Their Consequences

Anna Dudak

Abstract


Nowadays increasingly more attention is being devoted to the changing social roles and the departure from the stereotypical division into female and male roles regarding professional life. As a result of these changes, the perception of men’s work in feminine professions has to evolve as well, mainly since men themselves have started to approach their professional and family roles differently and have begun to seek fulfillment in the those spheres of life that used to be unavailable to them due to deeply rooted gender stereotypes. The aim of the study was to investigate students’ opinions regarding popular stereotypes and their consequences affecting men in feminized professions. The results of the research revealed statistically significant differences as far as the respondents’ sex and the place of residence is concerned.


Keywords


stereotype; gender; men; feminized professions

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: GWP.

Cross, S., Bagilhole, B. (2002). Girls’ Jobs for the Boys? Men, Masculinity and Non-Traditional Occupations. Gender, Work and Organization, 9(2), 204–226, DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0432.00156.

Curran, D.J., Renzetti, C.M. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: PWN.

Czarnik, S., Strzebońska, A., Szklarczyk, D., Keler, K. (2011). Raport z badań ludności w wieku produkcyjnym realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”. Polacy i Polki na rynku pracy. Warszawa: PARP.

Dudak, A. (2016). Wybrane aspekty funkcjonowania mężczyzn w zawodach sfeminizowanych. Problemy Profesjologii, (2), 23–32.

Gawrycka, M., Wasilczuk, J., Zwiech, P. (2007). Szklany sufit i ruchome schody – kobiety na rynku pracy. Warszawa: CeDeWu.

GUS (2017). Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa.

Janicka, K. (1995). Kobiety i mężczyźni w strukturze społeczno-zawodowej: podobieństwa i różnice. W: A. Titkow, H. Domański (red.), Co to znaczy być kobietą w Polsce (s. 89–118). Warszawa: Instytut Socjologii i Filozofii PAN.

Klimczak-Ziółek, J. (2005). Bibliotekarz jako zawód sfeminizowany – przyczyny i skutki. W: Z. Dacko-Pikiewicz, M. Chmielowska (red.), Rola biblioteki narodowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy (s. 105–124). Dąbrowa Górnicza: WSB.

Klimczak-Ziółek, J. (2011). Refleksje z badań nad zmianami aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w województwie śląskim. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, (2), 29–46.

Kluczyńska, U. (2017). Mężczyźni w pielęgniarstwie. W stronę męskości opiekuńczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Lipnicka-Grobelny, A., Goździk, I. (2012). Płeć psychologiczna a zadowolenie z pracy w zawodach stereotypowo męskich i kobiecych. Medycyna Pracy, 63(5), 531–540.

Łopacka-Sęczyk, E., Machaj, A. (2009). Cechy atrakcyjnego partnera w percepcji młodych dorosłych. Przegląd Terapeutyczny, (6–7). Pobrane z: http://www.ptt-terapia.pl/wp-content/uploads/2011/06/Edyta_LopackaAnita_Machaj.pdf (dostęp: 7.12.2018).

Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Mandal, E. (2004). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Reszke, I. (1991). Nierówności płci w teoriach. Warszawa: PAN.

Shen-Miller, D., Smiler, A.P. (2015). Men in Female-Dominated Vocation: A Rationale for Academic Study and Introduction to the Special Issue. Sex Roles, 72, 269–276, DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-015-0471-3.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.217-230
Date of publication: 2019-12-31 17:08:30
Date of submission: 2019-01-15 22:00:02


Statistics


Total abstract view - 4074
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2414

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Anna Dudak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.