Hybrid Identity on the Cultural Borderland – Potential and Personal and Group Problem?
Abstract
The study attempts to justify the thesis that concerns the need for education policy to create a possibility of independent identity choices. It was pointed out that the cultural borderland, in a natural way, enables the creation of a hybrid identity which is human potential but also raises personal and group problems. In addition, authorities and significant people were presented (among others Sokrat Janowicz, Ludwik Zamenhof, Samuel Pisar, Janusz Korczak, Piotr Lachmann, Wojciech Korfanty, Czesław Miłosz), indicating the formation and representation of a hybrid identity by them. The author drew attention to the conditions that should be assured, for activities that should be undertaken by education, so that man would not feel enslaved in the process of shaping identity, but felt support in the process of creating and realizing his hybrid potential.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Czyżewski, K. (1993). Poszukiwanie Ojczyzny – rozmowa z Czesławem Miłoszem. Krasnogruda, (1), 11–16.
Kłoskowska, A. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
Kromolicka, B., Linka, A. (red.). (2018). Służby społeczne w pracy z uchodźcami na pograniczu polsko-niemieckim. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Lachmann, P. (1999). Wywołane z pamięci. Olsztyn: Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa „Borussia”.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze – tożsamość – edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2000). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, wartości. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2017a). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nikitorowicz, J. (2017b). Tożsamościowe skutki wielokulturowości. Wielość kultur w jednym człowieku czy ekstremizm i separatyzm kulturowy? Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(3), 13–24. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp. 2017.36.3.13.
Pisar, S. (1992). Z krwi i nadziei. Białystok: Reklamowo-Wydawnicza Agencja Dziennikarzy.
Smolorz, M. (2009). Nieświęty śląski święty. Polityka, (33), 56–58.
Szczepański, J. (1972). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.
Taylor-Terlecka, N. (2016). Rusycysta i jego cztery kultury. W: G. Czerwiński, J. Ławski (red.), Żydzi wschodniej Polski (Ser. 4: Uczeni żydowscy; s. 163–184). Białystok: Wydawnictwo Alter Studio.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.11-22
Date of publication: 2019-10-31 17:20:07
Date of submission: 2018-12-11 13:39:20
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jerzy Nikitorowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.