Schools Run by Local Associations in the Perspective of the Local Education Policy

Eugenia Karcz-Taranowicz

Abstract


The fundamental achievement of decentralization policy of the state in the 1990s was the return of education to the local dimension. Municipalities took over the responsibility for establishing, liquidating and transforming schools which were based in their areas. This is their most important task in creating local education policy. Demographic conditions of recent years, that is a population decline, drop in the number of students at schools and the simultaneous increase in costs of maintaining of educational institutions are the main determinants of municipalities transferring schools to local associations.


Keywords


schools run by associations; education policy; municipality; locality

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Chołyń-Domańska, A. (red.). (2012). Liczą się efekty. Raport o stanie edukacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Dziemianowicz-Bąk, A., Dzierzgowski, J. (2014). Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Główny Urząd Statystyczny (2006–2016). Oświata i wychowanie rocznik 2006–2016. Warszawa.

Hreczyński, J., Sobotka, A. (2014). Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Karcz, E. (2010). Polityka oświatowa samorządów lokalnych wobec szkoły jutra. W: K. Denek (red.), Edukacja jutra. Edukacja w społeczeństwie wiedzy (s. 102–114). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Kołomycew, A. (2017). Uspołecznienie procesu realizacji zadań oświatowych jako forma racjonalizacji polityki publicznej gmin. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 191–214. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2017.3.10.

Kozińska-Bałdyga, A. (2015). Zalety i wady innych niż JST organów prowadzących szkoły na terenie gminy. W: E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa? Poradnik dla samorządowców (s. 19–23). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Kwieciński, Z. (2002). Bezbronni: odpad szkolny na wsi. Toruń: Edytor.

Levitas, A. (2012). Strategie oświatowe. Warszawa: Wydawnictwo ICM.

Marzec-Holka, K. (2015). Peryferie edukacyjne szkół wiejskich w warunkach niżu demograficznego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 147–161.

Marzec-Holka, K., Rutkowska, A. (red.). (2012). Małe szkoły w województwie kujawsko-pomorskim. Studium pedagogiczno-socjologiczne. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.

Noworól, A. (2012). Instrumenty lokalnej polityki oświatowej. Zarządzanie Publiczne, 3(19), 139–150.

Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pająk, K. (2005). Rola samorządu lokalnego w kształtowaniu rozwoju lokalnego. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Parysek, J. (1995). Rola samorządu terytorialnego w rozwoju lokalnym. W: J. Parysek (red.), Rozwój lokalny: zagospodarowanie przestrzenne i nisze atrakcyjności gospodarczej (s. 37–61). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pęczkowski, R. (2015). Mała szkoła – charakterystyka kategorii. W: R. Pęczkowski (red.), Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej (s. 140–148). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

Przyszczypkowski, K. (2010). Polityka oświatowa samorządów. W: M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Polityka oświatowa (s. 41–64). Warszawa: Biuro Analiz Sejmowych.

Szymański, M.J. (2000). Społeczne bariery edukacji młodzieży wiejskiej. W: J. Radziewicz (red.), Progi szkolne (s. 65–79). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uryga, D. (2013). „Mała szkoła” w środowisku wiejskim. Socjopedagogiczne studium obywatelskich inicjatyw. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2009, nr 56, poz. 458 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).

Wlazło, S. (1999). Polityka oświatowa w gminie. W: Zarządzanie oświatą – poradnik dla gmin (Cz. 1). Warszawa: Brytyjski Fundusz Know-How.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.45-54
Date of publication: 2019-10-31 17:20:11
Date of submission: 2018-07-03 08:17:51


Statistics


Total abstract view - 1327
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 542

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Eugenia Karcz-Taranowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.