Maria Montessori’s Pedagogical Thought in the Face of the Effects of Black Pedagogy and Competition

Bogusław Śliwerski

Abstract


The subject of the analysis of Maria Montessori’s thought is the idea of education for peace as an antidote to the affirmation of violence in politics and socialization and educational environments. The war in Ukraine was the inspiration to take up this issue, which triggered another dispute in pedagogical circles about the role and effectiveness of education for peace. Military violence against one of sovereign states is returning more and more often in the world, including Europe. After the war of the 1990s in the Balkans, we have been experiencing Russia’s imperial war against Ukraine for eight years, the intensification of which in the spring of 2022 revealed the necrophilic effect of educating the aggressor’s young generations. In the article, the author asks the question of to what extent Montessori’s pedagogy of peace and her ideas of respecting human rights and raising children in love still have a chance of being confronted with black pedagogy, negative pedagogy. The research of contemporary psychological and pedagogical thought shows that the origins of violence lie in childhood and the primary socialization environment of children and adolescents.


Keywords


Maria Montessori; negative pedagogy; education for peace; violence; black pedagogy; war

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adorno, T. (1978). Wychowanie po Oświęcimiu. Miesięcznik Znak, 285(3), 353–366.

Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Camarda, S. (2021). Przedmowa do polskiego wydania. W: M. Montessori, Edukacja i pokój. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Freire, P. (1972). Pedagogy of the Oppressed. New York: Penguin Books.

Korczak, J. (1984). Pisma wybrane. T. 1. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kurczab-Redlich, K. (2022). Tajemnice Rosji Putina. Wowa, Wołodia, Władimir. Warszawa: Wydawnictwo AB.

Leys, S. (2022). Orwell, czyli wstręt do polityki. Warszawa: PIW.

Melosik, Z. (2010). Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Miller, A. (1991). Mury milczenia. Cena wyparcia urazów dzieciństwa. Warszawa: PWN.

Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa. Warszawa: PWN.

Montessori, M. (2019). Wykłady londyńskie 1946. Warszawa: PWN.

Montessori, M. (2020). Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku. Warszawa: PWN.

Montessori, M. (2021). Edukacja i potencjał człowieka. Warszawa: PWN.

Rejman, K. (2022). Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Śliwerski, B. (1992). Przekraczanie granic wychowania. Od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Śliwerski, B., Paluch, M. (2021). Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Dom Wydawniczy Strzelec.

Wrzosek, M. (red.). (2021). Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo, społeczeństwo, polityka, biznes. Warszawa: NASK.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.7-16
Date of publication: 2023-06-13 12:01:53
Date of submission: 2022-12-20 14:07:29


Statistics


Total abstract view - 847
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 738

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Bogusław Śliwerski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.