Art on the Background of Transition of Values
Abstract
The purpose of undertaken considerations is to exhibit axiological status of art, modern art in particular, against cultural transition of values. Dangers of ongoing transformation of values on global and European scale were pointed out. Attempts of counteracting those adverse changes of values have been presented. One course of the research is a reference to the permanent values of European culture constituting achievements of many generations. Another direction is determination of values, that can be accepted in multicultural world. The common good is proposed as an axiological universe. The axiological potential of art in Polish pedagogy theory is shown in the context of contemporary problems. It is incorporated in presenting art as an autotelic value and in updated educational values. Changes in the field of art education have been considered, including modern, popular and net-art. The concepts of art from postmodern philosophy present in pedagogical interpretation were recalled, which emphasizes value of understanding oneself and the world through art. Due to the dual potential of art in pedagogy, it can constitute axiological universe for 21st-century education.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Depta, H. (2010). O wychowanie estetyczne na miarę naszych czasów. W: K. Pankowska (red.), Sztuka i wychowanie (s. 25–37). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Eco, U. (2008). Sztuka. Kraków: Wydawnictwo M.
Gołaszewska, M. (1984). Szkic o dziecięcej naiwności, W: M. Tyszkowa, B. Żurakowski (red.), Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka (s. 185–204). Warszawa–Poznań: PWN.
Jan Paweł II (1986). Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie. Lublin: Fundacja Jana Pawła II.
Kociuba, M. (2002). Tożsamość kulturowa cywilizacji europejskiej. O potrzebie aksjologicznej „metanoi”. Annales UMCS. Sectio I, 27(3), 37–61.
Kuzior, A. (2020). Europejskie wartości kulturowe w kontekście aksjologii zrównoważonego rozwoju. Socjologia a spoločnost, 5(2), 3–13. DOI: 10.17846/SS.2020.5.2.3-13
Kwiatkowska-Tybulewicz, B. (2016). Wychowawcze aspekty sztuki. Z perspektywy pedagogiki krytycznej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Lenkiewicz, T. (2017). Wpływ europejskiego dziedzictwa kulturowego w sferze idei i wartości na tożsamość współczesnej Europy. Cywilizacja i Polityka, 15(15), 90–110.
Mortkowiczowa, J. (1903). Wychowanie estetyczne. Warszawa: C. Centner i S-ka.
Nawroczyński, B. (1947). Życie duchowe. Warszawa: Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski.
Olbrycht, K. (1987). Sztuka a działanie pedagogów. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Olbrycht, K. (2012). Wychowanie do wartości w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. Pedagogia Christiana, 1(29), 99–104.
Olbrycht, K. (2019). Edukacja kulturalna jako edukacja wzrastania w człowieczeństwie. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Pankowska, K. (2013). Kultura – sztuka – edukacja w świecie zmian. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Probucka, D. (red.). (2010). Dobro wspólne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Różanowski, R. (1997). Pasaże Waltera Benjamina. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Sztabiński, G. (2009). Granice wolności w sztuce współczesnej. W: M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego (s. 13–24). Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: WSiP.
Welsch, W. (2005). Estetyka poza estetyką. Kraków: Universitas.
Wojnar, I. (1964). Estetyka i wychowanie. Warszawa: PWN.
Wojnar, I. (1994). Trzy wymiary estetycznej samowiedzy człowieka. Sztuka i Filozofia, 8, 77–92.
Wojnar, I. (1995). Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wojnar, I. (2010). Wychowanie estetyczne dziś. W czterdziestą rocznicę śmierci Herberta Reada. W: K. Pankowska (red.), Sztuka i wychowanie (s. 15–22). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wojnar, I. (2016). Humanistyczne przesłanki niepokoju. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Zalewska-Pawlak, M. (2001). Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Zalewska-Pawlak, M. (2017). Sztuka i wychowanie w XXI wieku. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
NETOGRAFIA
www1: The Moralogy Foundation. Moralogy for the Happiness of People and the Society. Pobrane z: https://eng.moralogy.jp
www2: The Moralogy Foundation. New Morals. Pobrane z: https://eng.moralogy.jp/newmorals/nurturingwords/#220810
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.4.19-29
Date of publication: 2023-02-27 15:38:54
Date of submission: 2022-11-17 20:51:08
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Mirosława Zalewska-Pawlak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.