Identity and (Non)Conformism of Youth from the Voluntary Labor Corps

Marta Izabela Sterlus

Abstract


The article presents an analysis of the results of own research on the state of identity dimensions, identity styles and (non)conformism of youth living in the Voluntary Labor Corps. This is an important issue due to the need to update the diagnosis and individualize interventions in this group of young people. Three questionnaires were used in the study: the Dimensions of Identity Development Scale (DIDS), the Identity Style Inventory (ISI-5) and the Creative Behavior Questionnaire (KANH III). The results of 60 girls and boys aged 16 to 18 were analyzed. Statistical analysis allows for the formulation of the following conclusions. Boys and girls did not differ in terms of their identity styles, while in terms of identity dimensions, boys achieved higher scores in terms on identity dimensions, such as Exploration in Breadth, Ruminative Exploration, Identification with Commitment, and Commitment. Moreover, girls have a higher level of (non)conformism than boys, which may suggest their greater inclination to take actions aimed at gaining attention, not always in a manner consistent with existing social rules and norms. The conducted research provides pedagogues and educators with knowledge supporting the accuracy and usefulness of activities aimed at increasing the quality of life’s start in adulthood of young people staying in the Voluntary Labor Corps.


Keywords


identity; (non)conformism; youth; Volunteer Labor Corps; identity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bateson, P., Hinde, R.A. (1987). Developmental Changes in Sensitivity to Experience. W: M. Bornstein (Ed.), Sensitive Periods in Development (s. 19–34). Hillsdale: Erlbaum.

Bernacka, R.E. (2005). Osobowościowy mechanizm konformizmu i nonkonformizmu – specyfika funkcjonowania i przejawy w zachowaniu. Psychologia Rozwojowa, 10(2), 73–82.

Bernacka, R.E. (2016). Nonkonformiści konstruktywni i pozorni. Nadzieje i problemy w kontekście psychologicznym. W: M. Kuskowski, K. Bocheńska-Włostowska (red.), Zraniony duch, zagrożone ciało. Resocjalizacja XXI wieku w perspektywie interdyscyplinarnej (s. 131–141). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bernacka, R.E. (2017). Predyktory nonkonformizmu pozornego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bernacka, R.E., Popek, S.L., Gierczyk, M. (2016). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III – prezentacja właściwości psychometrycznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 29(3), 33–57. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2016.29.3.33

Berzonsky, M.D. (1990). Self-Construction Over the Life-Span: A Process Perspective on Identity Formation. W: G.J. Neimeyer, R.A. Neimeyer (Eds.), Advances in Personal Construct Psychology (s. 155–186). Greenwich: JAI.

Blasi, A., Glodis, K. (1995). The Development of Identity: A Critical Analysis from the Perspective of the Self as Subject. Developmental Review, 15(4), 404–433. DOI: https://doi.org/10.1006/DREV.1995.1017

Błachnio, A., Obuchowski, K. (2011). Teoria osobowości autorskiej i Kwestionariusz POA. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 161–189). Warszawa: Vizja Press & IT.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47–77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2010). Polska adaptacja Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Polskie Forum Psychologiczne, 15(1), 66–84.

Brzezińska, A., Czub, T., Piotrowski, K. (2014). Statusy tożsamości a style tożsamości i funkcjonowanie emocjonalne uczniów szkół zawodowych. Psychologia Rozwojowa, 19(4), 51–71.

Duriez, B., Luyckx, K., Soenens, B., Berzonsky, M. (2012). A Process-Content Approach to Adolescent Identity Formation: Examining Longitudinal Associations between Identity Styles and Goal Pursuits. Journal of Personality, 80(1), 135–161. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2011.00729.x

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Jasiński, Z. (2019). O potrzebie dobrego wychowania młodzieży (casus wychowania w Ochotniczych Hufcach Pracy). W: E. Nycz, W. Poleszak (red.), W drodze ku samodzielności społecznej i zawodowej młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy (s. 15–24). Warszawa–Opole: Komenda Główna OHP, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Instytut Śląski.

Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy (KG OHP). (2020). Proces wsparcia młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy. Standard wychowania. Warszawa.

Kubacka-Jasiecka, D., Kuleta, M. (red.). (2008). W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Luyckx, K., Schwartz, S.J., Berzonsky, M.D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., … Goossens, L. (2008). Capturing Ruminative Exploration: Extending the Four-Dimensional Model of Identity Formation in Late Adolescence. Journal of Research in Personality, 42(1), 58–82. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrp.2007.04.004

Mandrosz-Wróblewska, J. (1988). Strategie redukowania problemów tożsamościowych. Różnicowanie JA–MY i MY–ONI. W: M. Jarymowicz (red.), Studia nad spostrzeganiem relacji JA–INNI. Tożsamość, indywiduacja, przynależność (s. 125–161). Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego-Identity Status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. DOI: https://doi.org/10.1037/h0023281

Oleszkowicz, A. (2005). Theoretical and Empirical Aspects of the Altruistic Rebellion in Adolescence. Polish Psychological Bulletin, 3, 149–155.

Pickhardt, C. (2013). Surviving Your Child’s Adolescence. San Francisco: Wiley.

Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Popek, S. (2015). W kręgu aktywności twórczej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Senejko, A., Łoś, Z. (2015). Właściwości polskiej adaptacji Inwentarza Stylów Tożsamości (ISI-5) Michaela Berzonsky’ego i współautorów. Psychologia Rozwojowa, 20(4), 91–104. DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.15.024.4467

Soenens, B., Berzonsky, M.D., Vansteenkiste, M., Beyers, W., Goossens, L. (2005). Identity Styles and Causality Orientations: In Search of the Motivational Underpinnings of the Identity Exploration Process. European Journal of Personality, 19(5), 427–442. DOI: https://doi.org/10.1002/per.551

Straś-Romanowska, M. (2008). Tożsamość w czasach dekonstrukcji. W: B. Zimoń-Dubownik, M. Gamian-Wilk (red.), Oblicza tożsamości. Perspektywa interdyscyplinarna (s. 19–30). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Wysocka, E. (2011). Mechanisms, Sources and Motives of Creative Activity in the Perception and Experience of Young Poets. Part II: The Role of Young Poets’ Needs and Personality Traits as Determinants of Their Creative Activity. The New Educational Review, 25(3), 273–287.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.3.157-170
Date of publication: 2022-12-19 09:09:43
Date of submission: 2021-08-02 14:43:32


Statistics


Total abstract view - 782
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 663

Indicators



Refbacks



Copyright (c) 2022 Marta Izabela Sterlus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.