Practical Dimension of Higher Education and Modern Labour Market Requirements

Joanna Michalak-Dawidziuk

Abstract


Changes in higher education aim at making it more practical. More stringent requirements in the labour market, intense competition and time pressure are not conducive for training new employees so that they can effectively perform their professional tasks. The expectations of the modern labour market are such that the employees should display up-to-date knowledge and good as a part of higher education reform to adapt study plans and programmes to labour market needs. The traditional model of education has been replaced with a new one based on knowledge, skills and competences. In the context of introduced changes, the importance of student placements allowing for gaining professional experience in real life conditions has grown. In order to adapt study programmes to current requirements, councils in which employers’ representatives sit, are established at HEIs. Monitoring of graduates’ careers also plays a significant role in improving the process of education. Career bureaus operating at HEIs also gather momentum. All these activities aim at supporting students and alumni in successful operation in the labour market.

Keywords


labour market; study programmes; knowledge; skills; competencies

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brodin E. (2007), Critical thinking in scholarschip. Meaning, conditions and development, Lund: Lund University.

Chmielecka E. (red.), (2010), Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Warszawa: MNiSW.

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK.O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków: Impuls.

Dudzikowa M., Kubinowski D. (2012), Sprawozdanie z prac sesji VII, [w:] M. M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), Teoria a praktyka edukacyjna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Dumont H., Instance D., Benavices F. (2013), Educational Research and Innovation, The nature of learning: Using Research to Inspire Practise (Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce), Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Komisja Europejska (2010), Komunikat Komisji EUROPA 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela.

Komisja Europejska (2012), Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w roku 2012: Raport z wdrażania Procesu Bolońskiego, Bruksela.

Kust I. (2013), Challenges to higher education posed by the process of change in the modern world, [w:] Samara Region Ministry of Economic Development, Investments and Trade, Samara Region Ministry of Education and Science, Trakia Ynoversity (Bulgaria), Universitas „45” (Indonesia),

Institute of Intellectual Property of National University „Odessa Law Academy” in Kiev (Ukraine), Kazakhstan University of Innovation and Telecommunication Systems, Samara Institute (Branch) of Plekhanov Russian University of Economics, Shihobalovskie Chteniya: Experience, problems and prospects of consumer market development, Samara: Samaryjski Instytut (Filia) im. G. W. Plechanowa.

Kwiatkowski S. M. (2012), Pułapki standaryzacji, [w:] M. Dudzikowa (red.), Warszawa: Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.

Kwiatkowski S. M., (2012), Po tematy sięgać nowe, [w:] M. M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), Teoria a praktyka edukacyjna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), (2006), Pedagogika. Podręcznik akademicki, I. 2, Warszawa: PWN.

Michalak-Dawidziuk J. (2013), The quality of higher education versus global barriers, [w:] Samara Region Ministry of Economic Development, Investments and Trade, Samara Region Ministry of Education and Science, Trakia Ynoversity (Bulgaria), Universitas „45” (Indonesia), Institute of Intellectual Property of National University „Odessa Law Academy” in Kiev (Ukraine), Kazakhstan University of Innovation and Telecommunication Systems, Samara Institute (Branch) of Plekhanov Russian University of Economics, Shihobalovskie Chteniya: Experience, problems and prospects of consumer market development, Samara: Samaryjski Instytut (Filia) im. G. W. Plechanowa.

Pachociński R. (2004), Kierunki reform szkolnictwa na świecie, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian (2012), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Romer P. M. (1993), Economic Growth, [w:] D. R. Henderson (ed.), The Fortune Encyclopedia of Economics, New York: Time Warner Books.

Schwartz S. H., Bilsky W. (1990), Toward a theory of the universal content and structure of values: Extentions and cross – cultural replications, „Journal of Personality and Social Psychology”, 58 (5).

Sławiński S., Dębowski H. (2013), Raport Referencyjny – Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

The Knowledge-Based Economy (1996), Paris: OECD, GD 102.

Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC

(2013), Zespół Badawczy PIAAC, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Nauki i szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 253, poz. 1520).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Nr 243, poz. 1445 z poźn. zm.).

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742).

Strony internetowe

http://europejskiportal.eu/id03.html, (data korzystania 29.11.1013 r.).

http://nauka.gov.pl/proces-bolonski/proces-bolonski.html, (data korzystania 4.10.2013 r.).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.101
Date of publication: 2015-07-09 21:45:43
Date of submission: 2015-07-09 12:40:39


Statistics


Total abstract view - 859
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 671

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Joanna Michalak-Dawidziuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.