Physical Activity and Self-esteem of Young People on the Example of Secondary School Students from Lublin
Abstract
The number of young people in Poland with various functional disorders, often resulting from low self-esteem, is increasing every year. This article assumes that physical activity could be one of the factors influencing the improvement of young people’s self-esteem. The aim of the research was an attempt to determine the relationship between physical activity and self-esteem of school students. The research sample consisted of 243 students attending the first grade of secondary schools in Lublin. The research used the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) created by Rosenberg and a proprietary survey on physical activity of young people. Data analysis showed that every second surveyed student showed physical activity only in the context of physical education classes; also the results of research in the field of self-esteem of the studied youth are not satisfactory because nearly half of the respondents had low and very low levels of it. An analysis of the responses of the surveyed boys and girls indicates that there are some differences in this matter. The statistical analyses carried out did not show any correlation between physical activity and self-esteem level of young people.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
LITERATURA
Barankiewicz, J. (1998). Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego. Warszawa: WSiP.
Baumann, K. (2005). Świadomość samego siebie. Edukacja i Dialog, 10, 27–31.
Bielski, J. (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Caspersen, C.J., Powell, K.E., Christenson, G.M. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports, 100(2), 126–131.
Drabik, J. (1996). Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych. Part 2. Gdańsk: AWF.
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar SES. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Guszkowska, M. (2018). Aktywność fizyczna i psychiczna. Korzyści i zagrożenia. Toruń: Adam Marszałek.
Malec, M. (2002). Obraz siebie. Remedium, 5, 14–15.
Nowak, P.F. (2012). Związki deklarowanej aktywności i sprawności fizycznej z samooceną dobrostanu psychicznego u maturzystów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(4), 361–365.
Osiński, W. (1996). Zarys teorii wychowania fizycznego. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego.
Poleszak, W. (2018). Samoocena młodzieży korzystającej z treści erotycznych w Internecie. Annales UMCS. Sectio J, 31(2), 223–241, DOI: https://doi.org/10.17951/j.2018.31.2.223-241.
Rosenberg, M. (1965). Society and Adolescent Self-Image. New York: Princeton University Press.
Sankowski, T. (2001). Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego.
Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
NETOGRAPHY
Szczupakowska, L. (2016). Aktywność fizyczna a samoocena. Retrieved from: https://prezi.com/c91nouqlsp_i/aktywnosc-fizyczna-a-samoocena (access: 27.11.2016).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.207-220
Date of publication: 2021-04-27 15:38:14
Date of submission: 2020-01-28 08:39:47
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.