Attitudes of the Elderly Towards Old Age
Abstract
Aging is one of the greatest challenges of the 21st century. This situation has consequences for social, health, economic and educational policies. In the face of these changes, it is important for a person working with seniors to be well prepared for challenges at work. From this perspective, it is important to learn about the attitudes of seniors towards their own old age. It will help to understand the functioning of the individual in old age. An analysis of the literature on the subject indicates that the attitudes of other people towards seniors and the perception of their own old age affect how an individual ages and how he/she assesses his/her quality of life. Knowledge of attitudes towards old age can be used to plan activities for active aging. The article is a review and summarizes the state of knowledge about attitudes towards old age contained in the Polish literature on the subject. It also integrates existing knowledge about attitudes towards old age. The aim of the article was to present the most important concepts of attitudes towards old age and to indicate the area of application of this knowledge to social work practice (both its inclusion in curricula as well as accessibility for social workers). Taking into account the criterion of the review article, the focus was put on justifying the need to take up this subject in view of aging societies, providing a definitive definition of the concept of “attitude”, its relation to the concept of attitudes towards old age, and the most important typologies of attitudes towards old age. The summary presents some practical conclusions for the practice of social work.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Allport, G.W. (1929). The composition of political attitudes. American Journal of Sociology, 35(2), 220–238. DOI: https://doi.org/10.1086/214980
Bromley, D.B. (1969). Psychologia starzenia się. Warszawa: PWN.
Chabior, A., Fabiś, A., Wawrzyniak, J. (2014). Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Szkice i rozprawy. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Erikson, E.H. (1994). The Life Cycle Completed. New York, London: W.W. Norton & Company.
Erikson, E.H. (1995). Play and actuality. In: A.I. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (pp. 232–269). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Erikson, E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Fidelus, A. (2012). Postawy społeczne jako element kapitału społecznego a proces readaptacji skazanych. Forum Pedagogiczne, (1), 87–124.
GUS (2019). Sytuacja demograficzna Polski do 2018 r. Tworzenie i rozpad rodzin. Retrieved from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/sytuacja-demograficzna-polski-do-2018-roku-tworzenie-i-rozpad-rodzin,33,2.html (access: 17.06.2019).
Halicka, M. (2004). Satysfakcja życiowa ludzi starych. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Wydawnictwo Akademii Medycznej.
Hill, R.D. (2010). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia. Warszawa: MT Biznes.
Kijak, R., Szarota, Z. (2013). Starość. Między diagnozą a działaniem. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Kornadt, A.E., Siebert, J.S., Wahl, H.-W. (2019) The interplay of personality and attitudes toward own aging across two decades of later life. PLoS ONE, 14(10). e0223622. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223622
Mądrzycki, T. (1997). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: WSiP.
Modrzewski, J. (2004). Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Muchnicka-Djakow, I. (1984). Czas wolny w klubie seniora. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Neugarten, B.L., Havighurst, R.J., Tobin, S.S. (1968). Personality and patterns of aging. In: B.L. Neugarten (ed.), Middle Age and Aging: A Reader in Social Psychology (pp. 173–174). Chicago: University of Chicago Press.
Pilch, T. (red.). (2005). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (T. 4). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Reichard, S., Livson, F., Peterson, P. (1962). Aging and Personality. New York: John Wiley and Sons.
Steuden, S. (2014). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Szarota, Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Szarota, Z. (2010). Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.
Szymański, M.J. (2000). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Thomas, W.J., Znaniecki, F. (1918). Polish Peasant in Europe and America. Boston: Richard G. Badger, The Gorham Press.
Witkowski, L. (2000). Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Zych, A.A., Bartel, R. (1990). Sytuacja życiowa ludzi w podeszłym wieku w Polsce i w Republice Federalnej Niemiec. Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.165-175
Date of publication: 2020-03-27 19:13:32
Date of submission: 2019-12-08 16:04:53
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.