Zasada integracji jako sposób zapewnienia interdyscyplinarnych związków w szkoleniu profesjonalistów
Streszczenie w języku polskim
Artykuł dotyczy pedagogicznych podstaw procesów integracyjnych w edukacji. Badany jest problem określania istoty, celów i poziomów integracji. Doceniono rolę interdyscyplinarnych powiązań nauk przyrodniczych jako obiektywnego czynnika kształtowania kompetencji uczniów i aktywizacji ich aktywności poznawczej. Uwzględniono genezę rozwoju tej koncepcji. Podkreślono kwestię znaczenia stosowania interdyscyplinarnych powiązań w procesie edukacyjnym. Stwierdzono także problem związany z definicją funkcji i klasyfikacją połączeń interdyscyplinarnych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Berulava, M.N. (1998). Intehratsyia soderzhanyia obrazovanyia [Integration of Educational Content]. Moskva: Sovershenstvo.
Biletska, H.A. (2004). Pedahohichni umovy intehratsii fundamentalnykh i profesiino oriientovanykh dystsyplin u pidhotovtsi ekolohiv [Pedagogical conditions of integration of fundamental and professionally-oriented disciplines in training of future ecologists] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Vinnytsia: Vinnytskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. Mykhaila Kotsiubynskoho.
Eremkin, A.I. (1984). Sistema mezhdupredmetnyh svyazej v vysshej shkole [System of Interdisciplinary Connections in Higher Education]. Harkov: Vishcha shkola. Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid.
Hrytsiuk, O.S. (2016). Pedahohichni umovy profesiinoi spriamovanosti matematychnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv inzhenerno-tekhnichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical conditions of professional orientation of mathematical training of future specialists of technical specialties at higher educational institutions] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Dnipro: VNZ Dnipropetrovskyi Universytet imeni
Alfreda Nobelia.
Koziar, M.M., Kozlovska, I.M. (2011). Naukovo-pedahohichnyi slovnyk [Scientific and Pedagogical Dictionary]. Lviv: SPOLOM.
Kozlovska, I.M. (1999). Teoretyko-metodolohichni aspekty intehratsii znan uchniv profesiino-tekhnichnoi shkoly: dydaktychni osnovy [Theoretical and Methodological Aspects of the Integration of Knowledge of Vocational School Students: Didactic Basics]. Lviv: Svit.
Kruhliak, O.Ya. (2005). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv u protsesi fiychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv [Preparation of future teachers for the realization of the interdisciplinary connections in the process of physical training of young
schoolchildren] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. Volodymyra Hnatiuka.
Maksimova, V.N. (1996). Integraciya v sisteme obrazovaniya [Integration in the Education System]. Novgorod: VVAGS.
Martseva, L.A. (2015). Teoretychni ta metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky molodshykh spetsialistiv radiotekhnichnoho profiiu [Theoretical and methodological principles of junior voca-and methodological principles of junior vocational (professional) training in radio engineering] (thesis of Doctor of Pedagogical Sciences). Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka.
Samaruk, N.M. (2008). Profesiina spriamovanist navchannia matematychnykh dystsyplin maibutnikh ekonomistiv na osnovi mizhpredmetnykh zviazkiv [Professional purposefulness of education mathematical disciplines for future economists on the basis of intersubjects connections] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. Volodymyra Hnatiuka.
Skatkin, M.N. (1980). Problemy sovremennoy didaktiki [Problems of Modern Didactics]. Moskva: Pedagogika.
Vasileva, L.N. (2014). Metodika formirovaniya professionalno-matematicheskoy kompetentnosti studentov tehnicheskih napravleniy na osnove integratsii matematiki i informatiki [The methodology for the formation of professional and mathematical competence of technical students
based on the integration of mathematics and computer science] (thesis of candidate of Pedagogical Sciences). Orel.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.159-169
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:31
Data złożenia artykułu: 2018-11-25 20:28:03
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Liudmyla Romanyshyna, Nataliia Samaruk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.