Przygotowanie studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej do współpracy z innym nauczycielem w klasie inkluzyjnej

Anna Zamkowska

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest prezentacja wybranych zagranicznych rozwiązań wykorzystywanych w celu wyposażenia przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kompetencje w zakresie współnauczania. Wspólną cechą opisanych projektów jest dostarczanie możliwości obserwowania współpracujących nauczycieli, aranżowanie doświadczeń współpracy na różnych etapach procesu kształcenia oraz refleksyjna analiza tych doświadczeń. Wdrożenie opisanych rozwiązań przynosi korzyści zarówno nauczycielowi akademickiemu, jak i studentom. Nauczyciel poszerza zakres swoich doświadczeń o nowe strategie nauczania, a uczeń przygotowuje się jako refleksyjny praktyk do współpracy z innym nauczycielem w ramach klasy włączającej.


Słowa kluczowe


współnauczanie; nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; strategie nauczania; edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Al-Khamisy, D. (2010). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Bacharach, N., Washut Heck, T., Dahlberg, K. (2010). Changing the Face of Student Teaching through Coteaching. Action in Teacher Education, 32(1), 3–14. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2010.10463538

Diana, T.J. (2014). Co-teaching: Enhancing the Student Teaching Experience. Kappa Delta Pi Record, 50(2), 76–80. DOI: https://doi.org/10.1080/00228958.2014.900849

Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. (2011). Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej – wyzwania i szanse. Odense.

Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. (2012). Profil nauczyciela edukacji włączającej. Odense.

Hartigan, B.F. (2014). Early Childhood Teacher Preparation: Using the Co-Teaching Model. Creative Education, 5, 641–645. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2014.58076

Hogan, K.A., Lohmann, M., Champion, R. (2013). Effective Inclusion Strategies for Professionals Working with Students with Disabilities. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, (Spring/Summer), 27–41.

Kamens, M.W. (2007). Learning about Co-teaching: A Collaborative Student Teaching Experience for Preservice Teachers. Teacher Education and Special Education, 30(3), 155–166. DOI: https://doi.org/10.1177/088840640703000304

Kleyn, T., Valle, J. (2014). Modeling Collaborative Teaching in Teacher Education: Preparing Pre-service Teachers to Teach All Students. Research on Preparing Preservice Teachers to Work Effectively with Emergent Bilinguals, 21, 137–164. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720140000021005

Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Murawski, W. (2010). Collaborative Teaching in Elementary Schools: Making the Marriage Work! Thousand Oaks: Corwin.

Pugach, M.C., Blanton, L.P. (2009). A framework for conducting research on collaborative teacher education. Teaching and Teacher Education, 25(4), 575–582. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.02.007

Ricci, L.A., Fingon, J.C. (2017). Faculty Modeling Co-Teaching and Collaboration Practices in General Education and Special Education Courses in Teacher Preparation Programmes. Athens Journal of Education, 4(4), 351–362. DOI: https://doi.org/10.30958/aje.4-4-4

Shin, M., Lee, H., McKenna, J.W. (2016). Special education and general education preservice teachers’ co-teaching experiences: a comparative synthesis of qualitative research. International Journal of Inclusive Education, 20(1), 91–107. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1074732

Siry, Ch.A. (2011). Emphasizing collaborative practices in learning to teach: coteaching and cogenerative dialogue in a field‐based methods course. Teaching Education, 22(1), 91–101. DOI: https://doi.org/10.1080/10476210.2010.520699

Tobin, K. (2006). Learning to Teach Through Coteaching and Cogenerative Dialogue. Teaching Education, 17(2), 133–142. DOI: https://doi.org/10.1080/10476210600680358

Watkins, A., Donnelly, V. (2014). Core Values as the Basis for Teacher Education for Inclusion. Global Education Review, 1(1), 76–92.

AKTY PRAWNE

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa (Dz.Urz. UE C 319/08, 13.12.2008).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.57-66
Data publikacji: 2021-04-27 15:37:57
Data złożenia artykułu: 2018-11-16 20:38:20


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1215
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1006

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Anna Zamkowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.