Współczesny stan przygotowania pracowników socjalnych kształcących się w ukraińskich szkołach wyższych do pracy w społecznościach terytorialnych
Streszczenie w języku polskim
Reorientacja pracy społecznej na poziomie lokalnym świadczenia usług socjalnych, odbywająca się na Ukrainie w wyniku reformy decentralizacji władzy, aktualizuje przygotowania pracowników socjalnych do pracy w danej społeczności. W artykule przedstawiono aktualny stan rozwoju i wdrażania programów edukacyjnych ze specjalizacją w pracy socjalnej w społeczności na różnych poziomach szkolnictwa wyższego. Wyniki badań wykazały, że instytucje szkolnictwa wyższego nie były przygotowane na szybkie reagowanie na publiczne prośby o szkolenie specjalistów w zakresie pracy socjalnej w zjednoczonych społecznościach terytorialnych. Ustalono, że w 2017 r. możliwość uzyskania specjalizacji w pracy socjalnej w społeczności oferował tylko jeden program edukacyjny na studiach licencjackich i cztery na studiach magisterskich. Przeanalizowano straty i korzyści ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego wynikające z wdrażania takich programów. Zrozumienie istniejących barier, a także możliwości, jakie instytucje szkolnictwa wyższego odnoszą z wdrażania programów pracy socjalnej we wspólnotowej pracy socjalnej, jest niezbędne do określenia celowych oraz do prowadzenia systematycznych wspólnych działań na rzecz rozwoju zawodu, społeczności lokalnych i społeczeństwa jako całości.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bezpalko, О. (2006). Organizacia socialno-pedagogichnoi robotu z ditmu ta moloddu v gromadi [Organization of Social and Pedagogical Work with Children and Youth in the Territorial Community: Theoretical and Methodological Foundations: Monograph]. Kyiv: Nayk. Svit.
Bieloliptseva, O.V. (2000). Pidhotovka sotsialnykh pedahohiv do roboty z simiamy, yaki opynylysia v skladnykh zhyttievykh obstavynakh [Preparation of social teachers for work with families who were in diffiult living conditions]: avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. kand. ped. nauk: spets. 13.00.05. „Sotsialna pedahohika”. Un-t im. B. Hrinchenka. Kyiv.
Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yu. Fedkovycha (2017) [Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University]. Mode of access: http://chnu.edu.ua (access: 4.02.2017).
Drobush, I. (2014). Detsentralizatsiia ta subsydiarnist yak neobkhidni umovy realizatsii sotsialnykh prav terytorialnykh hromad na mistsevomu rivni [Decentralization and subsidiarity as a necessary conditions for the implementation of social rights of territorial communities at the local level]. Nacionalnuj jyreduchnuj zyrnal teoria i practuka [National Law Journal of Theory and Practice], 1.
Dub, O.I. (2012). Rozvytok profesiinoi etyky sotsialnykh pratsivnykiv u systemi neperervnoi osvity USA [Development of professional ethics of social workers in the United States Continuing Education System]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”.
Chernih. nats. ped. un-t im. T.H. Shevchenka. Chernihiv, 200.
Haiduk, N.P. (2005). Profesiina pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv do zdiisnennia poserednytstva (na materialakh SShA i Kanady) [Professional training of social workers for mediation (on materials of the USA and Canada)]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy. Kyiv, 264.
Holubenko, T.O. (2015). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do patronazhnoi roboty z liudmy pokhyloho viku [Formation of readiness of future social workers for patronage work with the elderly]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.05 „Sotsialna pedahohika”. Nats. ped. un-t im. M.P. Drahomanova. Kyiv, 250.
Horishna, N., Slozanska, H. (2017). Dual degree programs in social work: Is it possible in Ukraine? Economics and Sociology, 10. DOI: 10.14254/2071-789X.2017/10-2/12
Kaniuk, O.L. (2009). Formuvannia vmin inshomovnoho dilovoho spilkuvannia maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v protsesi profesiinoi pidhotovky [The organization of the foreign-language business communication skills formation in the process of future social workers training]: dys. kand. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Uzhhorodskyi nats. un-t. Uzhhorod, 227.
Karahodina, O., Pozhydaieva, O. (2017). Zaprovadzhennia prohram pidhotovky doktoriv fiosofi z sotsialnoi roboty: analiz potochnoi sytuatsii [Introduction of programs of preparation of doctors of philosophy on social work: analysis of the current situation]. Visnyk Akademii pratsi i sotsialnykh
vidnosyn i turyzmu [Journal of the Academy of Labor and Social Relations and Tourism], 1.
Klasyfiator profesij (2010) [Classifir of professions of Ukraine 2010]. Mode of access: https://hrliga.com/index.php?module=norm_base&op=view&id=43 (access: 2.08.2018).
Koltsova, D. (2008). Orhany samoorhanizatsii naselennia v systemi mistsevoho samovriaduvannia [Bodies of self-organization of the population in the system of local self-government].
Kyivskyi universytet imeni B. Grinchenka (2017) [Borys Grinchenko Kyiv University]. Mode of access: http://kubg.edu.ua/informatsiya/vstupnikam/pro-universitet.html (access: 2.02.2017).
Leshchuk, H.V. (2009). Systema profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi sfery u Frantsii [System of professional training of specialists in the social sphere in France]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Ternopilskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil, 20.
Lohvynenko, T. (2015). Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh Skandynavskykh krain [Social workers training at the universities of the Scandinavian countries]: Daniia, Norvehiia,
Shvetsiia. 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”, Drohobych: Vydavnychyi viddil Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. I. Franka.
Mayo, M. (2002). Community work. In: C. Hanvey, T. Philpot (eds.), Practising Social Work. London: Routledge.
Melnychuk, I.M. (2011). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theory and methodology of future social workers professional training by means of interactive technologies in higher educational institutions]: dys. d-ra nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Ternopilskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil, 585.
Monitorynh protsesu detsentralizatsii vlady ta reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia (2018) [Monitoring of the process of decentralization of power and reformation of local self-government bodies]. Mode of access: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/fie/302/10.08.2018.pdf (access: 12.08.2018).
Moroz, O. (2008). Terytorialna hromada: sutnist stanovlennia ta suchasni ukrainski realii [Territorial community: the essence of formation and modern Ukrainian realities]. Demokratychne vriaduvannia [Democratic Governance], 2.
Mykytenko, N.O. (2006). Profesiina pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh Kanady [Professional training of social workers at the universities of Canada]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Ternopilskyi nats. ped. un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil, 224.
Petrochko, Zh.V. (2011). Teoriia i praktyka sotsialno-pedahohichnoho zabezpechennia prav ditei, yaki opynylysia u skladnykh zhyttievykh obstavynakh [Theory and practice of social and pedagogical provision of children’s rights in diffiult life situations]: dys doktora ped. nauk: spets.
00.05 „Sotsialna pedahohika”. Kyiv, 582.
Pichkar, O.P. (2002). Systema pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi roboty u Velykii Brytanii [System of social workers training in Great Britain]. Olena Pavlivna Pichkar. Uzhhorod, 213.
Popple, K. (1995). Analysing Community Work. UK: McGraw-Hill Education.
Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy „Pro zatverdzhennia litsenzijnykh umov provadzhennia osvitnoi diial’nosti” (2015) [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of Li-diial’nosti” (2015) [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of Licensing Conditions for Educational Activities]. Mode of access: http://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/1187-2015-%D0%BF (access: 14.07.2018).
Romm, M., Romm, T. (1999). Teoryia sotsyalnoi raboty [Theory of Social Work: A Manual]. Novosybyrsk: NHU.
Semyhina, T. (2004). Robota v hromadi: praktyka y polityka [Work in the Community: Practice and Politics]. Kyiv: Vyd. dim „KM Akademiia”.
Slozanska, H. (2017). Normatyvno-pravove zabezpechennia roboty sotsialnoho pratsivnyka v terytorialnii hromadi [Legislative support of the work of a social worker in a territorial community]. Naukovi poshuky u III tysiacholitti: sotsialnyi, pravovyi, ekonomichnyi ta humanitarnyi vymiry [Scientific Fundamentals In the III Millennium: Social, Legal, Economic and Humanitarian Dimensions]. Kropyvnytskyi: „KOD”.
Slozanska, H.I. (2011). Profesiina pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Avstralii [Professional training of social workers in higher education institutions in Australia]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Ternopilskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil.
Sobchak, N.M. (2004). Zmist i formy profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv u systemi neperervnoi osvity USA [The content and forms of social workers training in the United States Continuing Education System]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Ternopilskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil, 351.
Ternopilskyj natsionalnyj pedahohichnyj universytet imeni V. Hnatiuka (2017) [Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University]. Mode of access: http://tnpu.edu.ua/about/public_inform/231%20Sotsialna%20robota%20-%20magister.pdf (access: 6.02.2017).
Thomas, D. (1983). The Making of Community Work. Australia: Allen & Unwin.
Twelvetrees, A. (1982). What is Community Work? In: A. Twelvetrees (ed.), Community Work. London: Palgrave Macmillan.
Uolter, L. (1997). Sotsyalnaia rabota v yzmeniaiushcheisia Evrope [Social work in a changing Europe]. Sotsyalnaia rabota [Social Work], 4.
Ursol, O.V. (2012). Formuvannia kultury profesiinoho spilkuvannia u maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh metodiv navchannia [Formation of professional communication culture among future social workers by means of interactive teaching methods]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Nats. aviats. un-t.
Kyiv, 200.
Vodiana, O.V. (2016). Profesiina pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do sotsialnoho suprovodu simei, v yakykh perebuvaiut dity pid opikoiu [Professional training of future social workers for social support of families in which children are under guardianship]: avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. kand. ped. nauk: spets. 13.00.04 „Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”, Ternopilskyi nats. ped. un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil, 20.
Vozniuk, O.M. (2014). Psykholohichni umovy zastosuvannia aktyvnykh metodiv navchannia v protsesi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv [Psychological conditions for the use of active teaching methods in the process of training social workers]: avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. kand. psykh. nauk: spets. 19.00.07 „Pedahohichna ta vikova psykholohiia”. In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Kyiv, 20.
Zakon Ukrainy „Pro vyshchu osvitu” (2014) [Law ofUkraine “On Higher Education”]. Mode of access: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (access: 10.07.2018).
Zhovnirchyk, Ya. (2005). Formuvannia samodostatnikh terytorialnykh hromad i stratehiia yikh ekonomichnoho samorozvytku [Formation of self-sufficient territorial communities and strategy of their economic self-development]. Universytetski naukovi zapysky Khmelnytskoho Universytety Manegmentu i Prawa [Scientifi Journals of Khmelnytskyi University of Management and Law], 1–2.
Zolotareva, T., Mynyhalyeva, M. (2001). Osnovy psykholohycheskoi samopomoshchy sotsyalnoho rabotnyka [Basics of Psychological Self-Help of a Social Worker: A Manual]. Moskva: MHSU.
Zvierieva, I.D. (1998). Teoriia i praktyka sotsialno-pedahohichnoi roboty z ditmy ta molodiu v Ukraini [Theory and practice of social pedagogical work with children and youth in Ukraine]: dys. doktora ped. nauk : 13.00.05 „Sotsialna pedahohika”. Nats. ped. un-t im. M.P. Drahomanova. Kyiv, 390.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.123-135
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:27
Data złożenia artykułu: 2018-09-16 23:52:16
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Hanna Slozanska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.