Postawy wobec pracy pedagogów a ich nadzieja na sukces
Streszczenie w języku polskim
Stosunek człowieka do pracy to współcześnie jedno z podstawowych zagadnień społecznych, wymagających permanentnego poznawania, analizowania i kształtowania. W praktyce życia społecznego chodzi o stworzenie takich warunków i sytuacji, aby praca stawała się wewnętrzną potrzebą człowieka, a dana profesja dawała mu zadowolenie i zaspokajała oczekiwania oraz wartości, jakie z nią wiąże. Osiągnięcie takiej postawy wobec pracy jest szczególnie istotne w zawodach pełniących ważną misję w życiu społecznym. Zalicza się do nich zawód pedagoga, w którym obok wysokich kompetencji wymaga się swoistych predyspozycji społeczno-moralnych, wykraczających poza powszechną uczciwość, rzetelność, zaangażowanie, różniących się zasadniczo od powszechnie przyjętych jako zadowalające w innych zawodach. Kierując się tymi przesłankami, diagnozę postaw wobec pracy wybranej grupy pedagogów, rozpatrywanej w kontekście przejawianej przez nich nadziei na sukces zawodowy, uczyniono przedmiotem niniejszego artykułu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bera R. (2003), Postawy zawodowe pilotów wojskowych w procesie restrukturyzacji polskich sił powietrznych, Warszawa: Bellona.
Bera R. (2011), Emigranci polscy w nowym środowisku pracy, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Januszek H., Sikora J. (1998), Socjologia pracy, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Kirenko J., Zubrzycka-Maciąg T. (2011), Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kotarbiński T. (1965), Traktat o dobrej robocie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kozielecki J. (2006), Psychologia nadziei, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kwiatek P. (2012), Znaczenie i rozwój psychologii nadziei w ujęciu Charlesa Richarda Syndera, http://seminare.pl/pdf/tom31-11-kwiatek.pdf (dostęp: 10.07.2017).
Laskowski M. (2016), Modele kształcenia zawodowego młodych oficerów Wojska Polskiego, Warszawa: Difin.
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz Nadziei na Sukces, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Marody M. (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa: PWN.
Mądrzycki T. (1977), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Mika S. (1981), Psychologia społeczna, Warszawa: PWN.
Morawski B. (1977), Czynniki warunkujące postawy wobec pracy, „Studia Socjologiczne”, nr 1.
Nowacki T.W. (2004), Leksykon pedagogiki pracy, Radom: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
Nowak S. (1973), Wstęp do teorii postaw, [w:] S. Nowak (red.), Teorie postaw, Warszawa: PWN.
Nowosad K. (2016), Wartość pracy w życiu osób migrujących zarobkowo a sytuacja na rynku pracy, Lublin (niepublikowana praca doktorska, UMCS).
Piskorz A. (2011), Rozwój zawodowy pilotów wojskowych, Warszawa: MON DW i PO.
Ryś M. (2010), Człowiek niosący nadzieję, „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides El Ratio”, nr 2.
Snyder C.R., Cheavens J., Sympson S.C. (1997), Hope individual motive for social commerce, “Group Dynamics: Theory, Research and Practice”, No. 1.
Solarczyk-Ambrozik (1993), System oświaty dorosłych a postawy robotników wobec kształcenia, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Śliwerski B. (2010), Myśleć jak pedagog, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trzebiński J., Zięba M. (2003), Nadzieja, strata i rozwój, „Psychologia Jakości Życia”, t. 2, nr 1.
Wierzejska J. (2014), Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzejska J., Karpenko O. (2015), Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Wojciszke B. (2006), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.127
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:40
Data złożenia artykułu: 2017-07-24 13:50:56
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Joanna Wierzejska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.