Środowisko pracy jako obszar budowania poczucia własnej wartości i relacji z innymi
Streszczenie w języku polskim
Funkcjonowanie człowieka w miejscu pracy zależy przede wszystkim od warunków środowiska pracy, w tym organizacji pracy i relacji międzyludzkich. Środowisko pracy jest istotnym obszarem rozwoju zawodowego i społecznego człowieka, ale może też stanowić źródło wielu problemów, co w konsekwencji powoduje niepotrzebne napięcia i negatywne zachowania oraz obniża kulturę pracy. Celem podjętych rozważań jest zwrócenie uwagi na zagadnienie humanizacji pracy i miejsce człowieka w procesie pracy. Artykuł prezentuje analizę treści dotyczących środowiska pracy i jego elementów, relacji interpersonalnych w miejscu pracy oraz edukacyjnych oddziaływań środowiska pracy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2011), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Bacon T.R. (2015), Budowanie relacji w firmie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Eurydice (2011), Dorośli w systemie edukacji formalnej: polityka i praktyka w Europie, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Jan Paweł II (1986), Encyklika Laborem exercens, [w:] J. Gałkowski (red.), Laborem exercens. Tekst i komentarze, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Jasińska J. (2010), Stosunki i warunki pracy, [w:] T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Warszawa: C.H. Beck.
Karney J.E. (2007), Psychopedagogika pracy, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kocór M., Strzebońska A. (2010), Jakich pracowników potrzebują polscy pracodawcy? Raport z badań pracodawców i ofert pracy realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Korczyński S. (2011), Funkcjonowanie człowieka w organizacji, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Korpus J. (2008), Ocena jakości środowiska pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych, [w:] J. Jakubowski, J. Wątroba (red.), Zastosowania metod statystycznych w badaniach naukowych III, Kraków: StatSoft Polska.
Nowak S. (1973), Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, [w:] S. Nowak (red.), Teorie postaw, Warszawa: PWN.
Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Robert G., Hockey J. (2003), Środowisko pracy a wykonanie pracy, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Schultz D.P., Schultz S.E. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sęk H., Cieślak R. (2004), Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia. Wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trawińska-Konador K. (2013), Perspektywa uczenia się przez całe życie, [w:] Ł. Sienkiewicz (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Wiatrowski Z. (2000), Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Wołk Z. (2009), Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.4.43
Data publikacji: 2017-06-28 11:27:33
Data złożenia artykułu: 2016-03-14 17:41:28
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Beata Jakimiuk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.