Cyberbullying z perspektywy nastolatków i ich rodziców

Teresa Nella Rzepa, Marta Przybylska-Duda

Streszczenie w języku polskim


Przeprowadzone badania miały na celu sprawdzenie uświadamiania sobie skali cyberprzemocy i poczucia zagrożenia z jej strony przez rodziców i nastolatków. W tym celu zbadano gimnazjalistów oraz ich rodziców za pomocą autorskiego kwestionariusza. Ustalono, że poziom uświadamiania sobie skali zjawiska cyberprzemocy jest wyższy u nastolatków niż u rodziców. Ponad połowa uczniów ujawniła, że byli ofiarami cyberprzemocy, a jedna trzecia – jej sprawcami. Poziom poczucia zagrożenia cyberprzemocą okazał się również wyższy u młodzieży niż u rodziców. Największą różnicę zaobserwowano w odniesieniu do kradzieży tożsamości i niepochlebnych komentarzy, nękania przez częste telefony, zakładanie stron internetowych w celu ośmieszenia i upokorzenia drugiej osoby.


Słowa kluczowe


cyberprzemoc; skala cyberprzemocy; poczucie zagrożenia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Andrzejewska A. (2014), Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa: Difin.

Aouil B., Piwowarska K. (2011), Cyberprzemoc w życiu młodzieży ponadgimnazjalnej – komunikat z badań, [w:] B. Aouil, K. Czerwiński, D. Wosik-Kawala (red.), Internet w psychologii – psychologia w Internecie, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Aronson E. (2011), Człowiek istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Besley B. (2009), Cyberbullying: An Emerging Threat to the “Always On” Generation, www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf (dostęp: 04.07.2014).

Dolata E., Niesiobędzka M., Dolata I. (2011), Porządek normatywny w cyberprzestrzeni, [w:] Z. Majchrzyk, F.J. Terelak (red.), Agresja wirtualna vs realna: poglądy i badania, Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.

Gebauer K. (2005), Mobbing w szkole, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jędrzejko M., Taper A. (2012), Dzieci a multimedia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Kacprzak L. (2006), Przemoc wobec dziecka jako patologia społeczna, Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica.

Kmiecik-Baran K. (2000), Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowalski R.M., Limber S.P., Agatston P.W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Li Q., Cross D., Smith P.K. (eds.) (2012), Cyberbullying in the Global Playground. Research from International Perspectives, Chichester: Wiley-Blackwell, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/9781119954484.

Majchrzyk Z. (2011), Realna i wirtualna rzeczywistość, [w:] Z. Majchrzyk, F.J. Terelak (red.), Agresja wirtualna vs realna: poglądy i badania, Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.

Pyżalski J. (2008), Agresja elektroniczna i cyberbullying – stary dom z nową fasadą? Nowe technologie komunikacyjne w życiu młodzieży, www.robusdproject.wsp.lodz.pl/5_opis.pdf (dostęp: 04.07.2014).

Pyżalski J. (2009), Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Walrave M., Heirman W. (2008), Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii?, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 03.07.2014).

Willard N. (2007), Educator’s Guide to Cyberbullying and Cyberthreats, www.accem.org/pdf/cbcteducator.pdf (dostęp: 03.07.2014).

Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 02.07.2014).

Wojtasik Ł. (2008), Rodzice wobec zagrożeń dzieci w Internecie, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, http://fdn.pl/nr-1-26-2009-cyberprzemoc (dostęp: 05.07.2014).

Ziółkowska B. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.19
Data publikacji: 2016-09-07 12:34:43
Data złożenia artykułu: 2016-01-12 14:36:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2457
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1087

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Teresa Nella Rzepa, Marta Przybylska-Duda

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.