Cyberprzemoc – realne zagrożenie wobec dzieci i młodzieży. Krótki przegląd wybranych programów interwencyjnych

Amanda Błaszczak

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest próba zaprezentowania problemu cyberprzemocy oraz ukazanie praktycznego wykorzystania wybranych programów interwencyjnych przeciwko agresji w sieci wśród dzieci i młodzieży. W pracy posłużono się metodą przeglądu literatury. Obecnie cyberprzemoc zaliczana jest do coraz bardziej powszechnych zjawisk społecznych nie tylko w Polsce, ale i na świecie. To temat szczególnie ważny, ponieważ obejmuje on młode osoby. W opracowaniu zwrócono uwagę na Internet jako jedno z najbardziej popularnych mediów, ukazując jego pozytywne aspekty oraz wynikające z niego rozmaite zagrożenia. Następnie scharakteryzowano zjawisko cyberprzemocy, podkreślając jej różne formy, które przede wszystkim związane są z działaniem agresora w sieci, a także przedstawiono skutki, które są ponoszone przez ofiarę. Mając na uwadze specyfikę problemu oraz związane z nim niebezpieczeństwa, wskazano również potencjalne działania profilaktyczne. W trakcie analizy problemu odniesiono się do różnych metaanaliz badawczych w omawianym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na przykładowe programy interwencyjne przeciwko cyberprzemocy. Przedstawione przykłady wsparcia i pomocy przeznaczone dla dzieci i młodzieży wykazały znaczącą poprawę w funkcjonowaniu, przyczyniając się do podniesienia jakości ich życia.


Słowa kluczowe


cyberprzemoc; dzieci; Internet; młodzież

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bednarz, E. (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8(1), 54–58. DOI: 10.26881/tutg.2023.1.06

Bębas, S. (2023). Cyberzagrożenia a bezpieczne zachowania w Internecie. W: E. Jasiuk, A. Chochowska (red.), Budowanie poczucia bezpieczeństwa w czasach pandemii oraz zagrożenia terroryzmem i wojną (s. 200–219). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego. DOI: 10.26399/978-83-66723-65-8/14/s.bebas

Buils, R.F., Miedes, A.C., Oliver, M.R. (2020). Efecto de un programa de prevención de ciberacoso integrado en el currículum escolar de Educación Primaria. Revista de psicodidáctica, 25(1), 23–29. DOI: 10.1016/j.psicod.2019.08.001

Cantone, E., Piras, A.P., Vellante, M., Preti, A., … Bhugra, D. (2015). Interventions on Bullying and Cyberbullying in Schools: A Systematic Review. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 11(1), 58–76. DOI: 10.2174/1745017901511010058

Chisholm, J.F. (2014). Review of the Status of Cyberbullying and Cyberbullying Prevention. Journal of Information Systems Education, 25(1), 77–87.

Curyło-Sikora, P., Kaczmarska, A. (2016). Rola profilaktyki pozytywnej w kształtowaniu zdrowia holistycznego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 22(4), 253–259.

Ferrer-Cascales, R., Albaladejo-Blázquez, N., Sánchez-SanSegundo, M., Portilla-Tamarit, I., … Ruiz-Robledillo, N. (2019). Effectiveness of the TEI Program for Bullying and Cyberbullying Reduction and School Climate Improvement. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 1–13. DOI: 10.3390/ijerph16040580

Halista-Telus, E. (2023). Mediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingu. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, (1), 44–56. DOI: 10.15290/parezja.2023.19.04

Hernacka-Janikowska, A.M. (2023). (Nie)bezpieczeństwo dziecka w sieci – analiza krytyczna zjawiska sharentingu, troll parentingu i monetyzacji wizerunku dziecka. Studia Prawnoustrojowe, (61), 77–92. DOI: 10.31648/sp.9217

Huczek, K. (2023). Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci. O społecznych wyzwaniach i zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Cybersecurity and Law, 10(2), 414–429. DOI: 10.35467/cal/174954

Kałdon, B. (2016). Cyberprzestrzeń jako zagrożenie dla człowieka XXI wieku. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 37(2), 87–101. DOI: 10.21852/sem.2016.2.07

Kumar, V.L., Goldstein, M.A. (2020). Cyberbullying and Adolescents. Current Pediatrics Reports, 8(3), 86–92. DOI: 10.1007/s40124-020-00217-6

Ortega-Barón, J., Buelga, S., Ayllón, E., Martínez-Ferrer, B., Cava, M.J. (2019). Effects of Intervention Program Prev@cib on Traditional Bullying and Cyberbullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 1–13. DOI: 10.3390/ijerph16040527

Rao, T.S.S., Bansal, D., Chandran, S. (2018). Cyberbullying: A Virtual Offense with Real Consequences. Indian Journal of Psychiatry, 60(1), 3–5. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_147_18

Rukat, M. (2023). Cyberbullying – wciąż aktualne wyzwanie dla współczesności. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (5), 18–27. DOI: 10.5604/01.3001.0053.6033

Rumińska-Szalska, A. (2023). Nauczyciel, uczeń i rodzic w obliczu zjawiska cyberprzemocy rówieśniczej – analiza problemu, profilaktyka, wyzwania. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 36(2), 89–107. DOI: 10.17951/j.2023.36.2.89-107

Salem, A.A.M.S., Al-Huwailah, A.H., Abdelsattar, M., Al-Hamdan, N.A.H., … Griffiths, M.D. (2023). Empathic Skills Training as a Means of Reducing Cyberbullying among Adolescents: An Empirical Evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1–17. DOI: 10.3390/ijerph20031846

Vismara, M., Girone, N., Conti, D., Nicolini, G., Dell’Osso, B. (2022). The Current Status of Cyberbullying Research: A Short Review of the Literature. Current Opinion in Behavioral Sciences, 46. DOI: 10.1016/j.cobeha.2022.101152

Wojtasik, Ł. (2008). Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół. W: A. Borkowska, D. Macander (red.), System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy (s. 12–22). Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Dzieci Niczyje.

Wojtkowiak, M., Szumilas-Praszek, W. (2013). Internet jako współczesne medium zagrożenia czy edukacji? Rola Internetu w ponowoczesnym społeczeństwie. Społeczeństwo i Rodzina, (4), 133–142.

Zajęcka, B. (2012). Internet – przyjaciel czy wróg współczesnej młodzieży? Pedagogika. Studia i Rozprawy, 21, 213–224.

Ziemian, K.M. (2021). Hejt internetowy jako zniewaga oraz zniesławienie. Roczniki Administracji i Prawa, 21(3), 73–86. DOI: 10.5604/01.3001.0015.7554




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.81-92
Data publikacji: 2024-09-30 16:58:48
Data złożenia artykułu: 2024-01-01 13:04:56


Statystyki


Widoczność abstraktów - 948
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 310

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Amanda Błaszczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.