Praktyka jako niezbędny element przygotowania zawodowego przyszłego nauczyciela placówki wychowania przedszkolnego na wyższych uczelniach Ukrainy

Olena Hnizdilova, Marija Czepil, Oresta Karpenko

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono fragment wyników badań uzyskanych w ramach wspólnego ukraińsko-austriackiego projektu badawczego „Jakość kształcenia nauczycieli przedszkolnych w Austrii i w Ukrainie: analiza porównawcza” w roku 2023/2024 (nr UA 02/2023). Artykuł analizuje treści kształcenia praktycznego kandydatów pierwszego (licencjackiego) poziomu szkolnictwa wyższego kierunek 012 Wychowanie przedszkolne w ramach programu edukacyjno-zawodowego „Wychowanie przedszkolne” na uniwersytetach Ukrainy. Rozważono organizacyjne aspekty praktyki pedagogicznej przyszłych nauczycieli placówek wychowania przedszkolnego. Udowodniono, że praktyka pedagogiczna zapewnia im gotowość do ciągłego doskonalenia, rozwoju zawodowego i jest kluczem do kształtowania kompetencji zawodowych. Scharakteryzowano rodzaje praktyk pedagogicznych, jakie odbywają studenci studiów wyższych zgodnie z określonym programem edukacyjno-zawodowym. Udowodniono wartość każdego rodzaju praktyki edukacyjnej i wychowawczej. Wykazano, że różnią się one celem, treścią, zadaniami, formami i metodami organizacyjno-pedagogicznymi, podejściami do integracji działań edukacyjnych, wychowawczych, badawczych, organizacyjnych i metodycznych z dziećmi w warunkach placówki wychowania przedszkolnego. Podkreślono potrzebę realizacji edukacyjnej praktyki propedeutycznej od pierwszych dni studiów studentów na uczelni, jako klucza do kształtowania trwałego zainteresowania wybranym zawodem. Udowodniono, że praktyka pedagogiczna, która ma charakter zadaniowy, stwarza warunki do samorealizacji osobowości studenta, zapewnia sukces w samostanowieniu zawodowym, kształtuje kompetencje zawodowe studentów szkół wyższych, niezbędne do samodzielnego wykonywania przez nich funkcji wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym.


Słowa kluczowe


szkolenie praktyczne; staż pedagogiczny; nauczyciel przedszkola; wychowanie przedszkolne instytucja; uczelnia wyższa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Czepil, M. (2021). Professional Competence of Preschool Teachers in the Works of Ukrainian Scholars. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(1), 25–34. DOI: 10.17951/о.2021.34.1.25-34

Hnizdilova, O., Vashak, O., Vilkhova O., Zimakova L., Karapusova I., Kovalevska N., Manzeliy N. (2022). Naskrizna prohrama praktyk pidhotovky zdobuvachiv osvitnoho stupenia «bakalavr» za spetsialnistiu 012 Doshkilna osvita [End-to-end practical training syllabus for bachelor’s students majoring in specialty 012 Preschool education]. Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Mashkina, L. (2012). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z doshkilnoi osvity v protsesi pedahohichnoi praktyky [Professional training of future specialists in preschool education in the process of pedagogical internship]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky [Scientific notes of the department of pedagogy], 1(28), 129–136 [in Ukrainian].

Mysyk, O. (2014). Pedahohichna praktyka yak chynnyk formuvannya fakhovoi kompetentnosti u maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku [Pedagogical internship as a factor in the formation of future preschool teachers’ professional competence]. Molod i rynok [Youth and the market], 11(118), 121–125 [in Ukrainian].

Telychko, T. (2022). Professional training of future preschool teachers: psychological and pedagogical aspect. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriya: «Pedahohika. Sotsialna robota» [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work”], 2(51), 171–174 [in Ukrainian]. DOI: 10.24144/2524-0609.2022.51.171-174

Vatamaniuk, H. (2023). Praktychna pidhotovka maibutnikh vykhovateliv: zmist i shliakhy vdoskonalennia [Practical training of future educators: content and ways of improvement]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice], 34(1), 200–216 [in Ukrainian].

LEGAL ACTS

Standart vyshchoi osvity Ukrainy (2019): pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan – 01 – «Osvita/Pedahohika», spetsialnosti 012 Doshkilna osvita [Standard of higher education of Ukraine (2019): first (bachelor’s) level, field of knowledge – 01 – “Education/Pedagogy”, specialty 012 Preschool education]. (2019) Retrieved August 8, 2023, from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf [in Ukrainian].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.145-155
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:52
Data złożenia artykułu: 2023-08-15 22:41:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 452
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 199

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Oresta Karpenko

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.