Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla osób przymusowo przesiedlonych do ośrodków dla uchodźców

Nellia Nychkalo, Nataliia Muranova, Olena Voliarska

Streszczenie w języku polskim


Artykuł teoretycznie uzasadnia zadania, treść i cechy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla osób przesiedlonych do ośrodków dla uchodźców. Główne zadania obejmują: systemowe wsparcie w osobistej i twórczej samorealizacji osób wewnętrznie przesiedlonych; optymalizację relacji międzyludzkich w mikro-, mezo- i makrośrodowisku; zwiększenie zdolności adaptacyjnych i potencjału adaptacyjnego osób wewnętrznie przesiedlonych. Metodologia badań opiera się na podejściu systemowym, kompleksowym, skoncentrowanym na osobie, płci i aktywności. Podejście psychologiczne i pedagogiczne w kontekście badania podsumowano jako systemowe działanie psychologów i nauczycieli mające na celu stworzenie zestawu warunków psychologicznych, doradczych i edukacyjnych, które promują rozwój osobisty, stabilizację stanów emocjonalnych w celu udanej adaptacji i samorealizacji osobowości IDP. Wsparcie to zawiera pewne strategie mające na celu aktualizację samorozwoju jednostki, jej pragnienie dalszego rozwoju społecznego w zmieniającym się środowisku. Treść tego wsparcia opiera się na trzech komponentach: diagnostyce (śledzeniu), która jest podstawą do wyznaczania celów i kierunków działania; wyborze i zastosowaniu metodologicznych środków pomocy psychologicznej i edukacyjnej oraz wsparcia (bezpośrednia realizacja planu i programu wsparcia); analizie wyników pośrednich i końcowych, co umożliwia dostosowanie przebiegu interakcji między specjalistą a osobami wewnętrznie przesiedlonymi. Stwierdzono, że wynikiem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego osoby wewnętrznie przesiedlonej powinien być stan psychologicznego włączenia w działania, któremu towarzyszy wdrożenie zasobów intrapersonalnych w określonych warunkach społecznych.


Słowa kluczowe


przesiedleńcy wewnętrzni; edukacja dorosłych; pomoc psychologiczna; wsparcie

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Hundertailo, Yu. (2019). Organization of Socio-Psychological Accompaniment of IDPS. Scientific Studios on Social and Political Psychology, 44, 52–58.

Mushkevych, M. (2021). Diagnostic Complex of Psychological Support of Families with Problem Children. Psychological Counseling and Psychotherapy, 15, 24–31. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2021-15-02

On Ensuring the Rights and Freedoms of Internally Displaced Persons: The Law of Ukraine (2015). Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine (ВВР), № 1, Art. 1. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text (access: 17.05.2023).

Sokolova, A. (2016). Actual Questions on Psychological and Pedagogical Support of Families Raising a Child with Limited Possibilities of Health. Actual Issues of Correctional Education (Pedagogical Sciences), 7(1), 383–393.

Sprynska, Z. (2018). The Psychological Propeties of Internally Displaced Persons. Theory and practice of modern psychology, 6, 50–56.

Voliarska, O., Muranova, N. (2023). Development of Medical Competence of Adults on the Example of the Project Activity of the Third Age University in Slovakia. Bulletin of Postgraduate education. Educational Sciences Series (Category «B»), 23(52), 38–51. https://doi.org/10.58442/2218‐7650‐2023‐23(52)

Yaroshenko, А., Andruszkiewic, F. (2019). Problemy funkcjonowania psychospołecznego i profesjonalnego wsparcia dzieci z rodzin wewnętrznie przesiedlonych na Ukrainie. Wychowanie w Rodzinie, XX, 31–40. doi: 10.34616/wwr.2019.1.31.40




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.121-130
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:47
Data złożenia artykułu: 2023-07-04 13:32:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 433
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 189

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Nellia Nychkalo, Nataliia Muranova, Olena Voliarska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.