Środowisko akademickie jako przestrzeń kształtowania kompetencji społecznych

Justyna Bojanowicz

Streszczenie w języku polskim


Temat kompetencji społecznych jest często podejmowany w badaniach naukowych, jednak w praktyce pedagogicznej jawi się jako obszar częściowo zaniedbany. Wnioski z badań naukowych trudno przekładają się na rzeczywistość edukacyjną. W opracowaniu dokonano analizy poziomu kompetencji społecznych studentów Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu. Wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) autorstwa Matczak. Badania wykazały, że zarówno studenci rozpoczynający, jak i kończący studia charakteryzują się przeciętnym poziomem kompetencji społecznych. Otrzymane dane są niepokojące, ponieważ w przypadku osób przygotowujących się do zawodów, których istotą jest kontakt z drugim człowiekiem, oczekiwania wobec ich poziomu kompetencji społecznych po ukończeniu studiów są wyższe niż zaobserwowany w przeprowadzonej analizie poziom przeciętny. W opracowaniu omówiono „Projekt kształtowania kompetencji społecznych dla studentów kierunków pedagogicznych”, adresowany do studentów kierunków pedagogicznych. Jest on oparty na koncepcji poznawczej. W opisie sylwetki absolwenta wykorzystano opracowania Kwaśnicy i Argyle’a, a także uwzględniono zapisy zawarte w „Standardzie kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela”.


Słowa kluczowe


kompetencje społeczne; projekt kształtowania kompetencji społecznych; studenci; kierunki pedagogiczne; koncepcja poznawcza

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Ahmed, I., Hamzah, A.B., Ng Lee Yen Binti, M. (2020). Effect of social and emotional learning approach on students’ social-emotional competence. International Journal of Instruction, 13(4), 663–676. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2020.13441a

Alejziak, B. (2020). Work experience of tourism and recreation students and the level of social competence. Selected Issues. Studia Periegetica, 31(3), 9–30. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4312

Andralojc, M. (2012). Kompetencje studentów: ocena z perspektywy studentów, pracodawców i nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów i Menadżerów, 25(3), 199–214. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6279

Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.

Bobrowska-Jabłońska, K. (2003). Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH – raport z badań. e-mentor, (2).

Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Fabryka dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Warszawa: PWN.

Ganowicz, I., Moritz, W. (2020). W transkulturowym świecie edukacji – analiza kompetencji polskich studentów w konfrontacji z wyzwaniami programu Erasmus+. Ogrody Nauk i Sztuk, 10, 53–61. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2020.53.61

Ghavifekr, S. (2020). Collaborative learning: A key to enhance students’ social interaction skills. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 9–21.

Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.

Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozłowski, T. (2020). Zanim będzie za późno. O potrzebie rozwoju kompetencji społecznych. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Matczak, A. (2012). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystywać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Miłaszewicz, D. (2015). Kompetencje społeczne polskich i litewskich studentów – analiza porównawcza. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (401), 296–305. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.401.27

Mroczek, B., Zarek, A., Rudnicki, J., Wolińska, W., Pawlak, I., … Kurpas, D. (2016). Social competence of physicians and medical students – a preliminary report. Family Medicine & Primary Care Review, 18(3), 308–312. DOI: https://doi.org/10.5114/fmpcr/62754

Panczyk, M., Sienkiewicz, Z., Zegarow, P., Gotlib, J. (2018). Do results of the recruitment of candidates for a bachelor’s degree course in nursing correctly predict the level of social skills of a graduate? Preliminary study. Studia Medyczne, 34(3), 196–202. DOI: https://doi.org/10.5114/ms.2018.78682

Romanowska-Tołłoczko, A., Kołodziej, M. (2018). Kierunek studiów a kompetencje psychospołeczne studentów. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 60, 62–73.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Smółka, P. (2016). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer.

Sternal, E. (2014). Kompetencje społeczne w obliczu przemian społeczno-gospodarczych. Przegląd Pedagogiczny, 2(25), 86–97.

Szczygieł, M., Wroński, A. (2008). Projekt kształcenia kompetencji społeczno-psychologicznych u studentów uczelni ekonomiczno-menedżerskich. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

NETOGRAFIA

Chmielecka, E. (2019). Projekt Erasmus+ DASCHE. Społeczna odpowiedzialność uczelni i absolwentów. Forum Akademickie, (11). Pobrane z: https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/11/projekt-erasmus-dasche (dostęp: 15.01.2022).

Chmielecka, E. (2020). Jak wdrażać kompetencje społeczne? Forum Akademickie, (4). Pobrane z: https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-04-2020/jak-wdrazac-kompetencje-spoleczne%E2%80%A9 (dostęp: 12.01.2022).

Smith, M.K. (2001, 2010). David A. Kolb on experiential learning. Pobrane z: https://infed.org/mobi/david-a-kolb-on-experiential-learning (dostęp: 9.04.2021).

Wiszejko-Wierzbicka, D. (2012). Kompetencje społeczne – rozpoznanie i rozwój. Pobrane z: https://docplayer.pl/16124043-Kompetencje-spoleczne-rozpoznanie.html (dostęp: 25.02.2021).

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. 2011, nr 253, poz. 1520).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.177-195
Data publikacji: 2022-09-05 09:51:04
Data złożenia artykułu: 2022-05-20 11:12:56


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1352
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 644

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Justyna Bojanowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.