Problemy opieki nad dziećmi w okresie edukacji zdalnej w opinii rodziców. Analiza zjawiska w świetle badań własnych
Streszczenie w języku polskim
Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację społeczeństw wielu krajów, w tym Polski, jest bardzo duży i dotyczy szczególnie wzrostu liczby zgonów, pogorszenia stanu zdrowia obywateli, bankructw wielu firm, a także zamiany formy edukacji stacjonarnej na zdalną. Nowa sytuacja, niespotykana do tej pory, wymogła na rodzicach/opiekunach dzieci konieczność błyskawicznego przystosowania warunków domowych do potrzeb edukacji dziecka w formie zdalnej. Reorganizacji wymagały również dotychczasowe formy opieki nad dzieckiem. Niestety, konieczność łączenia obowiązków zawodowych rodziców/opiekunów z nową rzeczywistością edukacji zdalnej ujawniła wiele problemów i sytuacji trudnych. W związku z powyższym podjęto się organizacji badań w celu zdiagnozowania problemów rodziców/opiekunów, z jakimi musieli sobie radzić w czasie edukacji zdalnej, a także poznania ich oczekiwań. Badaniami objęto rodziców/opiekunów dzieci w wieku wczesnoszkolnym zamieszkałych w powiecie bialskim, włodawskim i parczewskim. Wyniki badań wykazały, że część rodziców miała trudności w zorganizowaniu opieki swoim dzieciom w czasie edukacji zdalnej, co skłania nie tylko do refleksji, ale i do poszukiwań nowych rozwiązań w tym zakresie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bielecka, G., Dudzik, I. (2021). Nauczanie zdalne w przedszkolu podczas pandemii COVID-19 w opiniach rodziców. Edukacja – Terapia – Opieka, 3, 83–94. DOI: https://doi.org/10.52934/eto.137
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. DOI: https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Kelm, A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Okoń, W. (2001). Rodzina. W: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pilch, T. (1996). Człowiek dorosły w scenariuszu życia rodzinnego. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki (s. 109–121). Warszawa: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytut Technologii Eksploatacji.
NETOGRAFIA
Ambroziak, E. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rodziny. Pobrane z: tinyurl.com/6zdcun9d (dostęp: 27.01.2022).
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020). Badanie edukacji zdalnej w czasie pandemii. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (dostęp: 5.04.2022).
Jaskulska, S., Jankowiak, B., Rybińska, A. (2020). Obraz kształcenia na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Raport. Pobrane z: https://drive.google.com/file/d/1DvS1CBqdqeGn_sh9_VxenWkMVaqllNU9/view (dostęp: 5.06.2022).
Szczudlińska-Kanoś, A., Marzec, M. (2021). Diagnoza sytuacji pracujących rodziców w czasie pandemii. Pobrane z: https://files.librus.pl/art/21/05/4/Raport_UJ_Diagnoza_pracujacych_rodzicow_w_czasie_pandemii_Librus.pdf (dostęp: 11.02.2021).
www1: https://www.worldometers.info/coronavirus (dostęp: 27.01.2022).
www2: Statystyka. Zamachy samobójcze. Pobrane z: https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze (dostęp: 1.02.2022).
Zakład Ubezpieczeń Społecznych. (2021). Dodatkowy zasiłek opiekuńczy na czas nauki zdalnej. Pobrane z: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/dodatkowy-zasilek-opiekunczy-na-czas-nauki-zdalnej/3068987 (dostęp: 10.02.2022).
AKTY PRAWNE
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020, poz. 374).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.89-101
Data publikacji: 2022-09-05 09:50:53
Data złożenia artykułu: 2022-03-31 16:46:44
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Waszczuk, Stanisława Nazaruk, Katarzyna Szary, Aleksandra Seroczyńska, Paulina Turska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.