Samokształcenie studentów w warunkach pandemii COVID-19
Streszczenie w języku polskim
W artykule omówiono zagadnienie samokształcenia jako skutecznej formy edukacji online podczas pandemii. Dokonano konceptualnej analizy istoty i treści samokształcenia. Na podstawie analizy treści samokształcenie traktowane jest jako osobowo i zawodowo istotne działanie samokształceniowe, które warunkuje rozwój samoorganizującej się, samozarządzającej się i kreowanej przez siebie osobowości zawodowej. Główny nacisk został położony na stworzenie uczelnianego środowiska uczenia się online dla efektywnej i skutecznej realizacji samokształcenia studentów. Wyniki ankiety pozwalają określić zalety narzędzi e-learningowych w organizowaniu samokształcenia. Udowodniono, że korzystanie z narzędzi e-learningowych w samokształceniu to najlepszy sposób na poprawę jakości szkolnictwa wyższego podczas pandemii COVID-19. Podkreślono również wyniki ankiety dotyczące wykorzystania narzędzi kształcenia na odległość i e-learningu w samokształceniu studentów. Opisano najpopularniejsze i najskuteczniejsze narzędzia e-learningowe do samodzielnej nauki podczas pandemii COVID-19 oraz określono kryteria rozwoju umiejętności samokształcenia uczniów. Główną ideą badań było usprawnienie procesu samokształcenia studentów uczelni wyższych poprzez wykorzystanie skutecznych narzędzi e-learningowych oraz przygotowanie studentów do samoorganizacji, samokierowania, samozarządzania, autonomii i niezależności w nauce w celu osiągnięcia wysokiego poziomu akademickiego oraz umiejętności zawodowych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Literature
Aleksyuk, A.M. (1993). Pedagogy of High School. Course of Lectures: Modular Training. Kyiv: USDO.
Andrade, M.S., Bunker, E.L. (2009). A Model for Self-Regulated Distance Language Learning. Distance Education, 30(1), 47–61. DOI: https://doi.org/10.1080/01587910902845956
Aristovnik, A. et al. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 84–38. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/su12208438
Arkhangelsky, S.I. (1980). Educational Process in Higher Education: Its Laws and Methods. Moscow: Higher School.
Aucejo, E. et al. (2020). The Impact of COVID-19 on Student Experiences and Expectations: Evidence from a Survey. Journal of Public Economics, 191. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104271
Babansky, Yu.K. (1982). Optimization of the Educational Process (Methodological Foundations). Moscow: Enlightenment.
Berezhna, S., Prokopenko, I. (2020). Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19. Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1), 130–135.
Biwer, F., Egbrink, M.G.A., Aalten, P., Bruin, A.B.H. (2020). Fostering Effective Learning Strategies in Higher Education. A Mixed-Methods Study. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(2), 186–203. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2020.03.004
Bjork, R.A., Dunlosky, J., Kornell, N. (2013). Self-Regulated Learning: Beliefs, Techniques, and Illusions. Annual Review of Psychology, 64(1), 417–444. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143823
Chick, R.C., Clifton, G.T., Peace, K.M., Propper, B.W., Hale, D.F., Alseidi, A.A., Vreeland, T.J. (2020). Using Technology to Maintain the Education of Residents During the COVID-19 Pandemic. Journal of Surgical Education, 77(4), 729–732.
Derrick, M.G., Ponton, M.K., Carr, P.B. (2005). A Preliminary Analysis of Learner Autonomy in Online and Face-to-Face Settings. International Journal of Self-Directed Learning, 2(1), 62–71.
Dickinson, L. (1987). Self Instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Fedoruk, P.I. (2008). Adaptive System of Distance Learning and Knowledge Control Based on Intellectual Internet Technologies. Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Precarpathian National University.
Geng, S., Law, K.M.Y., Niu, B. (2019). Investigating Self-Directed Learning and Technology Readiness in Blending Learning Environment. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 17.
Gromtseva, A.K. (1976). Self-Education as a Social Category: Teaching Aid for a Special Course. Sankt Petersburg: Leningrad State Pedagogical Institute.
Gross, A. (2003). Teaching Translation as a Form of Writing. In B.J. Baer, G.S. Koby (Eds.), Beyond the Ivory Tower: Rethinking Translation Pedagogy (pp. 83–93). Amsterdam – Philadelphia: Benjamins.
Healey, M. (2014). Developing Independent & Autonomous Learning. Research paper.
Hiemstra, R., Brockett, R. (2012). Reframing the Meaning of Self-Directed Learning: An Updated Model. Adult Education Research Conference.
Hromalik, C.D., Koszalka, T.A. (2018). Self-Regulation of the Use of Digital Resources in an Online Language Learning Course Improves Learning Outcomes. Distance Education, 39(4), 528–547. DOI: https://doi.org/10.1080/01587910902845956
Katan, D. (2016). Translation at the Cross-Roads: Time for the Transcreational Turn?. Perspectives, 24(3), 365–381.
Kondrashova L.V. (2014). Pedagogy of Higher Education: Problems, Searches, Solutions. Kryviy Rih – Cherkasy: Cherkasy National University.
Kuzmina, N.V. (2002). The Subject of Acmeology. Sankt Petersburg: Polytechnic.
Malykhin, O.V. (2009). Management of the Independent Learning Activity of Students of Higher Pedagogical Educational Institutions: Theoretical-Methodological Aspect. Kryviy Rih: Publishing House.
Marchlik, P., Wichrowska, K., Zubala, E. (2021). The use of ICT by ESL Teachers Working with Young Learners during the Early COVID-19 Pandemic in Poland. Education and Information Technologies, 26, 7107–7131. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10556-6
Maziarz, C, Skrzypczak, J. (1980). Podręcznik szkolny w multimedialnym systemie kształcenia. Koszalin: Wydawnictwo Instytutu Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych.
Morze, N., Kuzminska, O., Mazorchuk, M. (2019). Attitude to the Digital Learning Environment in Ukrainian Universities. In ICT in Education, Research, and Industrial Applications. Proc. of the 15th International Conference ICTERI. Volume II: Workshops (vol. 2393, pp. 53–67). Zaporizhzhia: National University Department of Computer Science.
Murphy, M.P.A. (2020). COVID-19 and Emergency E-Learning: Consequences of the Securitization of Higher Education for Post-Pandemic Pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492–505.
Ponton, M.K., Rhea, N.E. (2006). Autonomous Learning from a Social Cognitive Perspective. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 20(2), 38–49.
Roberson Jr., D.N., Zach, S., Choresh, N., Rosenthal, I. (2021). Self-Directed Learning: A Longstanding Tool for Uncertain Times. Creative Education, 12, 1011–1026. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2021.125074
Rovai, A.P. (2003). In Search of Higher Persistence Rates in Distance Education Online Programs. The Internet and Higher Education, 6(1), 1–16. DOI: https://doi.org/10.1016/S1096-7516(02)00158-6
Shchukina, G. (1979). Intensification of Cognitive Activity of Pupils in the Learning Process. Moscow: Education.
Spirin, O., Oleksiuk, V., Balyk, N., Lytvynova, S., Sydorenko, S. (2019). The Blended Methodology of Learning Computer Networks: Cloud-Based Approach. ICT in Education, Research and Industrial Applications. Proceedings of the 15th International Conference, ICTERI. Volume II:
Workshops. Zaporizhzhia: National University Department of Computer Science.
Thang, S.M. (2005). Investigating Malaysian Distance Learners’ Perceptions of Their English Profiiency Courses. Open Learning, 20(3), 243–256. DOI: https://doi.org/10.1080/02680510500298683
Tuckman, B.W. (2005). Academic Procrastinators: Their Rationalizations and Web-Course Performance. Psychological Reports, 96(3), 1015–1021. DOI: https://doi.org/10.2466/pr0.96.3c.1015-1021
Wenden, A.L. (2002). Learner Development in Language Learning. Applied Linguistics, 23(1), 32–55.
Witze, A. (2020). Universities Will Never Be the Same after the Coronavirus Crisis. Nature, 582(7811), 162–164. DOI: http://dx.doi.org/10.1038/d41586-020-01518-y
Zimmerman, B. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166–183.
Netography
Amarta Karya. (2020). Markinstyle Co Uk Elearning Statistics. (2020). Retrieved from: https://amartakarya.co.id/baca-markinstyle-co-uk-elearning-statistics (access: 12.12.2021).
Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport. Edycja I. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe. Retrieved from: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (access: 12.12.2021).
Bykov, V., Shyshkina, M. (2018). The Conceptual Basis of the University Cloud-Based Learning and Research Environment Formation and Development because of the Open Science Priorities. Information Technologies and Learning Tools, 68(6), 1–19. Retrieved from: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409 (access: 12.12.2021).
Deimann, M., Bastiaens, T. (2010). The Role of Volition in Distance Education: An Exploration of Its Capacities. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 1–16. Retrieved from: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/778 (access: 12.12.2021).
Digital Promise. (2020). A National Survey of Undergraduates during the Covid-19 Pandemic. Retrieved from: https://digitalpromise.org/wp-content/uploads/2020/07/ELE_CoBrand_DP_FINAL_3.pdf (access: 5.05.2021).
eLearning Industry. (2021). Top 20 eLearning Statistics for 2021 You Need to Know [Infographic]. Retrieved from: https://elearningindustry.com/top-elearning-statistics-2021 (access: 12.12.2021).
Global Safety Instrumented System Market – Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2021–2026). (2020). Retrieved from: https://www.globenewswire.com/search/keyword/Global%252520E-learning%252520market (access: 12.12.2021).
McCombs, B. (2012). Developing Responsible and Autonomous Learners: A Key to Motivating Students. Retrieved from: http://www.apa.org/education/k12/learners.aspx (access: 12.12.2021).
National Center for Education Statistics. (2021). Distance Education in College: What Do We Know From IPEDS?, NCES Blog. Retrieved from: https://nces.ed.gov/blogs/nces/post/distance-education-in-college-what-do-we-know-from-ipeds (access: 17.05.2021).
OECD. (2020). A Framework to Guide an Education Response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). Retrieved from: https://www.oecd-ilibrary.org/education/a-framework-to-guide-an-education-response-to-the-covid-19-pandemicof-2020_6ae21003-en (access: 17.05.2021).
OECD. (2021). The State of Higher Education: One Year into the COVID-19 Pandemic. Retrieved from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/83c41957-en.pdf?expires=1641656899&id=id&accname=guest&checksum=12DDAE3727D963DA1096AEBD776D9EE0 (access: 12.12.2021).
Plebańska, M., Sieńczewska, M., Szyller, A. (2021). Raport – co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii? Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa: Wydział Pedagogiczny UW. Retrieved from: https://fies.librus.pl/art/21/04/4/a_zmiany_w_edukacji_zdalnej_oczami_nauczycieli_i_uczniow_
LR_LS_graf_1.jpg (access: 17.05.2021).
Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Retrieved from: https://operon.pl/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii_COVID19.pdf (access: 12.12.2021).
Roy, S. (2022). Sustainable Resourcing of Higher Education (forthcoming). Chapter Four in a Research Agenda for Global Higher Education. Retrieved from: https://education.msu.edu/hale-happenings/2020/call-for-contributions-a-research-agenda-forhigher-education/ (access: 12.12.2021).
United Nations. (2020). Policy Brief: Education during Covid-19 and Beyond. Retrieved from: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp0content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf.99 (access: 12.12.2021).
Witkowski, J. (2020). Organizacja zdalnego nauczania. In J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 86–92). Warszawa: EduAkcja. Retrieved from: https://zdalnie.edu-akcja.pl/ (access: 12.12.2021).
Zimny, J. (2015). Samokształcenie pedagogów drogą ku efektywności pracy opiekuńczo-wychowawczej. Pedagogika Katolicka, 17(2), 16–32. Retrieved from: http://pedkat.pl/images/czasopisma/pk17/Art01.pdf (access: 12.12.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.45-58
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:50
Data złożenia artykułu: 2022-02-18 09:48:36
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Natalya Bidyuk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.