Diagnoza pedagogiczna zdolności i uzdolnień uczniów
Streszczenie w języku polskim
Kształcenie uczniów zdolnych jest swoistym wyzwaniem dla współczesnych szkół, wymaga bowiem odpowiednio prowadzonej polityki oświatowej oraz nakładów finansowych przeznaczonych na oświatę. Niezbędnym i najważniejszym czynnikiem są jednak odpowiednio przygotowani nauczyciele, którzy potrafią rozpoznać potrzeby edukacyjne i wychowawcze swoich uczniów. Niezwykle istotną kwestią jest trafna diagnoza zdolności i uzdolnień uczniów dokonywana przez nauczycieli, aby mogli je rozwijać i tworzyć optymalne warunki rozwoju podopiecznym. Obecnie najczęstszą formą stosowaną przez nauczycieli jest podział na uczniów zdolnych i niezdolnych za pomocą ocen szkolnych. Sposób ten wydaje się mało adekwatny, dlatego przeprowadzono badania przy użyciu autorskiego narzędzia – Skali do Badania Zdolności i Uzdolnień Stanisława Popka i Kamili M. Kosiak. Jest ono przeznaczone dla nauczycieli, a służy do rozpoznawania zdolności i uzdolnień w oparciu o podstawy teoretyczne oraz ujednolicone pojęcia zdolności i uzdolnień. Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają sluszność przyjętych rozwiązań.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bandura, A. (1974). Social Learning Theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni. Warszawa: PWN.
Butler-Por, N. (1993). Underachieving gifted students. W: K.A. Heller, F.J. Mönks, A.H. Passow (eds.), International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent (s. 649–668). Oxford: Pergamon Press.
Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS.
Dyrda, B. (2007). Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych – studium społeczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akdemickie „Żak”.
Ekiert-Grabowska, D. (1994). Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP.
Galton, F. (1869). Dziedziczny geniusz. Badanie jego praw i konsekwencji. Londyn: Macmillan & Co.
Giza, T. (2006). Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Gondzik, E. (1978). Kariery szkolne uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Argumenty przemawiające za wczesnym rozpoznawaniem uzdolnień u dzieci. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych (s. 31–36). Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
Grzywak-Kaczyńska, M. (1935). Testy w szkole. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Hoffman, J.L., Wasson, F.R., Christianson, B.P. (1985). Personal development for the gifted underachiever. Gifted Child Today, 8(3), 12–14. DOI: https://doi.org/10.1177/107621758500800305
Hornowski, B. (1985). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: WSiP.
Kingore, B. (2004). Differentiation: Simplified, Realistic, and Effective. Austin: Professional Associates Publishing.
Kwieciński, Z. (1980). Drogi szkolne młodzieży a środowisko. Warszawa: WSiP.
Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.
Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Gdańsk: GWP.
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny – jak go rozpoznawać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.
Limont, W., Cieślikowska, J., Dreszer, J. (red.). (2008). Zdolności, talent, twórczość (T. 1–2). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Magda-Adamowicz, M. (2015). Twórczy nauczyciele i twórczy uczniowie. W: I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły (s. 286–303). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Magda-Adamowicz, M. (red.). (2011). Twórczy pedagogicznie nauczyciele klas młodszych. Obszary i panorama problematyki. Gniezno: Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium.
Popek, S. (1987). Z badań nad zdolnościami i uzdolnieniami specjalnymi młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek, S. (1996). Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek, S. (2015). W kręgu aktywności twórczej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Renzulli, J.S., Reid, B.D., Gubbins, E.J. (1992). Setting an Agenda: Research Priorities for the Gifted and Talented Through the Year 2000. Storrs: University of Connecticut, The National Research Center on the Gifted and Talented.
Schwitzgebel, E. (1965). The Unreliability of Naive Introspection. The Philosophical Review, 117(2), 245–273. DOI: https://doi.org/10.1215/00318108-2007-037
Sękowski, A.E. (2001). Osiągnięcia szkolne ucziów zdolnych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szabos, J. (1989). Bright child, gifted learner. Challenge, 34.
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Tyszkowa, M. (1990). Zdolności, osobowość i działalność uczniów. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.183-206
Data publikacji: 2021-04-27 15:38:12
Data złożenia artykułu: 2021-01-06 19:45:49
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Kamila Magdalena Kosiak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.