Demokracja a liberalizm – uwagi z perspektywy XXI w.
Streszczenie w języku polskim
Punktem wyjścia w niniejszym opracowaniu jest stwierdzenie faktu, że termin „liberalizm” nabiera pejoratywnego charakteru; w wypowiedziach polityków i publicystów pojawiają się określenia typu „zgniły” „upadły” czy „skompromitowany” liberalizm. Przyczyną tego zjawiska jest utożsamienie terminu „liberalizm” z nieograniczoną gospodarką wolnorynkową albo z absolutną, niemal anarchistyczną wolnością jednostki. To zjawisko nasiliło się szczególnie za sprawą szkoły chicagowskiej i libertarianizmu, czego najbardziej wymownym przykładem jest książka Demokracja – bóg, który zawiódł. Druga przyczyna to niewątpliwie stosunek klasycznych liberałów do demokracji. Liberałowie walczyli wprawdzie o powszechne prawa wyborcze (także dla kobiet), ale ich naczelnym zadaniem i ideałem było postawienie granic temu, co Jan Jakub Rousseau określił jako „nieograniczoną, suwerenną i niepozbywalną władzą ludu (narodu)”. Stąd określenie „demokracja liberalna” zawierało konkretną treść, taką jak prawa jednostki, rządy prawa, podział władzy. Jesteśmy aktualnie świadkami wzrostu popularności ideału Rousseau, mówi się przecież o „suwerennej demokracji”, woli narodu. To każe jednak pamiętać, że właśnie rządy autorytarne i totalitarne posługiwały się taką retoryką, mówiąc o demokracji jako o wyrazie woli narodu i nie przewidując żadnych dla tej woli ograniczeń. Czy to oznacza kres idei liberalnych? Historia poucza nas, że liberalizm stawał się ważną ideologią zawsze w momentach kryzysowych, jak np. w II Cesarstwie Francuskim, jak również po upadku III Rzeszy, dyktatury Francisco Franco i komunizmu. Można sądzić, że nie tyle liberalizm jako teoria ekonomiczna, ile liberalizm jako ograniczenie władzy absolutnej – nawet jeśli władza ta pochodzi z demokratycznych wyborów – będzie nadal spełniać tę funkcję.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Berlin I., Dwie koncepcje wolności, [w:] idem, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, wyb. i oprac. J. Jedlicki, Warszawa 1991.
Beylin M., Zysk zaciemnia świadomość, „Gazeta Wyborcza”, 31.10.–2.11.2014.
Chojnicka K., Olszewski H., Historia doktryn politycznych i prawnych. Podręcznik akademicki, Poznań 2004.
Czarnota A.W., John Stuart Mill. Studium z dziejów liberalizmu politycznego, Warszawa–Poznań 1986.
Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Warszawa 2009.
Dymek J., Wesele i kilka pogrzebów, „Tygodnik Powszechny”, 11.03.2018.
Flach, Maihofer, Scheel. Fryburskie tezy liberałów, [w:] B. Sobolewska, M. Sobolewski, Myśl polityczna XIX i XX w. Liberalizm, Warszawa 1978.
Guiral P., Le libéralisme en France (1815–1870). Thèmes, succès et lacunes, [w:] idem, Tendances politiques dans la vie française depuis 1789, Paris 1960.
Hoppe H.-H., Demokracja – bóg, który zawiódł, Warszawa 2006.
Luce E., The Retreat of Western Liberalism, New York 2017.
Mill J.S., O wolności, Warszawa 1959.
Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. 1, Warszawa 2007.
Szacki J., Liberalizm po komunizmie, Kraków 1994.
Szyszkowski W., Beniamin Constant. Doktryna polityczno-prawna na tle epoki, Warszawa 1984.
Tocqueville A. de, Dawny ustrój i rewolucja, Warszawa 1970.
Wapshott N., Keynes kontra Hayek. Spór, który zdefiniował współczesną ekonomię, Warszawa 2013.
Wybór tekstów źródłowych z historii doktryn polityczno-prawnych, wyb. i oprac. J. Justyński, Toruń 2004.
Zmierczak M., Ideologia liberalna w II Cesarstwie Francuskim, Poznań 1978.
Zmierczak M., Krytyka demokracji w ideologii Adolfa Hitlera, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2010, t. 32.
Zmierczak M., Leonard Trelawney Hobhouse – zapomniany prekursor liberalizmu społecznego, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2009, nr 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2019.66.1.465-474
Data publikacji: 2019-07-17 08:29:53
Data złożenia artykułu: 2018-04-23 10:33:45
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Maria Zmierczak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.