Taxpayer’s Important Interest and Public Interest in General Clauses of the Tax Ordinance Act
Abstract
General clauses cause “flexibility of legal act”, and consequently “application of legal provisions”. Without general clauses it is impossible to extend legal regulations to all events, giving effects, occuring in abandonment of tax collection, exemption from obligation of tax collection or tax deductions, advantages like deferment of the payment of that tax or remitting the whole or a part of tax arrears. Phrases like taxpayer’s important interest and public interest, beeing used in the regulations of the Tax Ordinance Act, have not regular range of content. During dealing with complaints, the tax authorities are obliged to fill these phrases with an appropariete content, in its sole discretion. This is done within the framework of so-called administrative discretion. The tax authorities have also a margin of discretion, both with regard to the interpretation of expressions and phrases being the content of general clauses and in evaluation of factual situation of the case. Simultaneusly, general clauses contained in Tax Ordinance Act, enable to choose legal consequences and resolve conflict of goods specified within. Essential directives of choice are contained in generally accepted value system. But these values do not have a direct impact at the choice of determined settlement.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Borszowski P., Elastyczność a zwrot szacunkowy „ważny interes podatnika” w konstrukcji umorzenia zaległości podatkowych, [w:] Instytucje prawnofinansowe w warunkach kryzysu gospodarczego, red. W. Miemiec, K. Sawicka, Warszawa 2014.
Choduń A., Klauzule generalne i zwroty niedookreślone – wybrane zagadnienia teoretyczne, [w:] A. Choduń, A. Gomułowicz, A. Skoczylas, Klauzule generalne i zwroty niedookreślone w prawie podatkowym i administracyjnym. Wybrane zagadnienia teoretyczne i orzecznicze, Warszawa 2013.
Gizbert-Studnicki T., Konflikt dóbr i kolizji norm, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1989.
Gomułowicz A., Skoczylas A., Zwolnienie płatnika z obowiązku pobrania podatku (art. 22 § 2 o.p.), ograniczanie poboru zaliczek na podatek (art. 22 § 2a o.p.), [w:] A. Choduń, A. Gomułowicz, A. Skoczylas, Klauzule generalne i zwroty niedookreślone w prawie podatkowym i administracyjnym. Wybrane zagadnienia teoretyczne i orzecznicze, Warszawa 2013.
Gruszczyński B., Komentarz do art. 22, [w:] S. Babiarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, R. Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, Warszawa 2013.
Hanusz A., Podstawa faktyczna rozstrzygnięcia podatkowego, Kraków 2004.
Leszczyński L., Interpretacyjna rola kryteriów otwartych i innych decyzji stosowania prawa, [w:] System Prawa Administracyjnego, t. 4: Wykładnia w prawie administracyjnym, red. L. Leszczyński, B. Wojciechowski, M. Zirk-Sadowski, Warszawa 2015.
Leszczyński L., Stosowanie generalnych klauzul odsyłających, Kraków 2001.
Leszczyński L., Tworzenie generalnych klauzul odsyłających, Lublin 2000.
Orzeczenie TK z dnia 29 maja 1996 r., K 22/95, OTK 1996, nr 3, poz. 21.
Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2001 r., I SA/Gd 1507/00, LEX nr 46473.
Wyrok NSA z dnia 21 marca 2001 r., I SA/Ka 577/00, LEX nr 47500.
Wyrok NSA z dnia 18 maja 2005 r., II FSK 2211/04, CBOSA.
Wyrok NSA z dnia 19 sierpnia 2010 r., II FSK 619/09, CBOSA.
Wyrok NSA z dnia 26 lipca 2011 r., sygn. akt II FSK 425/10.
Wyrok NSA z dnia 9 maja 2003 r., III SA 2679/01, LEX nr 146084.
Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 9 grudnia 2009 r., I SA/Sz 667/09, LEX nr 549964.
Wyrok WSA z dnia 26 marca 2015 r., I SA/Sz 1226/14, CBOSA.
Ziembiński Z., Teoria prawa, Warszawa – Poznań 1973.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2016.63.2.181
Date of publication: 2016-12-21 12:16:46
Date of submission: 2016-03-16 12:11:04
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Antoni Hanusz, Paulina Krukowska-Siembida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.