Potencjał frazeologiczny sloganów reklamowych
Streszczenie w języku polskim
Artykuł poświęcono sloganom reklamowym jako jednemu ze źródeł nowych jednostek frazeologicznych. Celami badania są przegląd uwarunkowań przejścia sloganów do grupy frazeologizmów reklamowych i analiza specyfiki funkcjonowania sloganów reklamowych we współczesnej prasie rosyjskiej. Materiał źródłowy stanowi autorska kartoteka frazeologizmów zebrana metodą przypadkowego wyboru z publikacji współczesnej rosyjskiej prasy (w tym również elektronicznych wersji periodyków) z lat 2000–2010. Wykorzystano następujące metody: opisową, analizy definicji słownikowych i analizy kontekstualnej. Sfrazeologizowane slogany reklamowe są produktywnym źródłem nowych frazeologizmów współczesnego języka rosyjskiego. Wchodzą do potocznego obiegu użytkowników języka i zaczynają być aktywnie wykorzystywane w różnych sytuacjach komunikacyjnych, podobnie jak inne stałe połączenia wyrazowe (paremie, aforyzmy, skrzydlate słowa).
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Русский)Bibliografia
Chlebda, W. (1996). Frazeologia w reklamie i reklama we frazeologii. Problemy Frazeologii Europejskiej, 1, s. 57–68.
Girniak, Е.М. (2011). Idiomatichnost reklamnogo teksta (na materiale russkoy i kitayskoy reklamy). Vestnik Permskogo Universiteta. Rossiyskaya i Zarubezhnaya Filologia, 1(13), s. 32–38. [Гирняк, Е.М. (2011). Идиоматичность рекламного текста (на материале русской и китайской рекламы). Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология, 1(13), с. 32–38.]
Kuznetsov, S.A. (2002). Bolshoi tolkovyi slovar russkogo yazyka. Sankt-Peterburg: Norint. [Кузнецов, С.А. (2002). Большой толковый словарь русского языка. Санкт-Петербург: Норинт.]
Moskalenko, G. (1998). Teksty telereklamy rossiyane prevrashchayut w aforizmy. Kapital. Pobrano z: http://www.iccg.ru/ru/reception/press/?id=142&f=97 (dostup: 11.02.2018). [Москаленко, Г. (1998). Тексты телерекламы россияне превращают в афоризмы. В: Капитал. Режим доступа: http://www.iccg.ru/ru/reception/press/?id=142&f=97 (доступ: 11.02.2018).]
Pikuleva, Y.B. (2006). Televizionnaya reklama i yazykovoy vkus epohi. Filologicheskiy Klass, 16. Pobrano z: https://cyberleninka.ru/article/n/televizionnaya-reklama-i-yazykovoy-vkus-epohi (dostup: 11.02.2018). [Пикулева, Ю.Б. (2006). Телевизионная реклама и языковой вкус эпохи. Филологический класс, 16. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/televizionnaya-reklama-i-yazykovoy-vkus-epohi (доступ: 11.02.2018).]
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2018.36.2.173-181
Data publikacji: 2019-01-18 08:01:22
Data złożenia artykułu: 2018-08-02 20:01:33
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Olga Iakovleva
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.