#BlackLivesDontMatter – postapokalipsa i polityka w teledysku Señorita Vince’a Staplesa
Streszczenie w języku polskim
W artykule dokonano analizy wideoklipu do utworu Vince’a Staplesa Señorita, wyreżyserowanego przez Iana Pons Jewella. Napięte relacje międzyrasowe w Stanach Zjednoczonych przedstawione zostały za pomocą formuły postapokaliptycznej. W Señoricie apokalipsa jest już faktem – społeczna, polityczna, ekonomiczna oraz ekologiczna – jednak świat nie wydaje się znacząco różny od rzeczywistości znanej z pierwszych dekad XXI wieku. Szczególną uwagę poświęcono warstwie wizualnej teledysku oraz jego zakończeniu, które akcentuje pesymizm przekazu. Okazuje się bowiem, że rzeczywistość przedstawionego w obrazie futurystycznego getta oglądana jest w niby– muzeum przez amerykańską białą rodzinę z wyższej klasy. Wskazuje to na stosunek ludzi bogatych do tych nisko sytuowanych i gorzej wykształconych. W zależności od interpretacji wideoklipu zamożniejsi albo całkowicie pozbyli się ludzi uważanych za mniej wartościowych społecznie i teraz oglądają ich świat w minimalistycznym muzeum, albo traktują obserwowanie ich życia w czasie rzeczywistym jako rozrywkę typu reality TV. Wizja przyszłości według reżysera klipu i autora utworu jest na wskroś postapokaliptyczna. Użycie ikonografii postapokaliptycznej obrazującej życie w getcie pozwala wysnuć wniosek, że dla osób z mniej uprzywilejowanych grup społecznych, parafrazując tytuł klasycznego filmu Coppoli, „czas postapokalipsy” właśnie trwa.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Beyoncé, Formation (Explicit), 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v
=LrCHz1gwzTo. [data dostępu: 14.06.2016].
Black Lives Matter, [na:] http://blacklivesmatter.com/about/ [data dostępu: 14.06.2016].
Carlsson S., What Is Music Video? Audiovisual Poetry or Commercial Salad of Images?, [na:] http://
filmsound.org/what_is_music_video/ [data dostępu: 14.06.2016].
Deleuze G., Guattari F., Kafka. Ku literaturze mniejszej, Kraków 2016.
Goodwin A., Dancing In The Distraction Factory: Music Television and Popular Culture, Minneapolis
Graham M., The First 30 Videos That Played On MTV, VH1 News, [na:] http://www.vh1.com/
news/51387/mtv-first-30-videos/ [data dostępu:14.06.2016].
Healy M., Blacks are more likely to be killed by police…, LA Times, [na:] http://www.latimes.
com/science/sciencenow/la-sci-sn-cops-race-injury-20160725-snap-story.html [data dostępu:
06.2016].
Kendrick L.-A., Alright, 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?v=Z-48u_uWMHY [data
dostępu: 14.06.2016].
Lavender I., Black and Brown Planets: The Politics of Race in Science Fiction, Jackson 2014.
Staples V., Drugs Have Always Been A Part Of Music, [na:] http://hiphopdx.com/news/id.36705/
title.vince-staples-drugs-have-always-been-a-part-of-music [data dostępu: 14.06.2016].
Staples V., Long Beach’s Most Wanted, [na:] http://hiphopdx.com/interviews/id.2745/title.vince-staples-
long-beachs-most-wanted [data dostępu: 14.06.2016].
Staples V., Señorita (Explicit), [na:] https://www.youtube.com/watch?v=5OAYMMod9Wo [data
dostępu: 14.06.2016].
Staples V., Vince Staples – Señorita. CD. Summertime ’06, Los Angeles 2015, [na:] http://genius.
com/Vince-staples-senorita-lyrics [data dostępu: 14.06.2016].
Taylor J., New DOJ Statistics on Race and Violent Crime, [na:] http://www.amren.com/news/2015/07/
new-doj-statistics-on-race-and-violent-crime/ [data dostępu: 20.06.2016].
Vernallis C., Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema, Nowy Jork 2013.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.2.91
Data publikacji: 2016-12-22 13:37:21
Data złożenia artykułu: 2016-07-04 23:40:40
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Lidia Kniaź
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.