Uciec z Bałkanów
Streszczenie w języku polskim
Artykuł dotyczy obrazu Bałkanów w prozie postjugosławiańskiej. Mieszkańcy półwyspu próbują ustosunkować się wobec odnoszących się do nich opinii oraz wyobrażeń, wykreowanych przez zachodnioeuropejski dyskurs bałkanistyczny. Negatywne wyobrażenia stają się powodem kompleksów, poczucia niesprawiedliwości i żalu. Mieszkańcy Bałkanów szukają więc sposobu na ucieczkę od bałkańskiej tożsamości. Naukowcy, pisarze i publicyści głośno i zdecydowanie przeciwstawiają się krzywdzącemu, jednostronnemu wizerunkowi Bałkanów. Próbują udowodnić, że nie jest on do końca zgodny z rzeczywistością, zaś w procesie jego kształtowania udział miały nie tylko narody bałkańskie, ale także Zachód.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bibliografia podmiotowa
Čolović I., Bałkany - terror kultury, przeł. M. Petryńska, Wołowiec 2007.
Kapllani G., Krótki podręcznik przekraczania granic, przeł. E. T. Szyler, Wołowiec 2009.
Štiks I., Krzesło Eliasza, przeł. D. Cirlić-Straszyńska, Warszawa 2009.
Ugrešić D., Kultura kłamstwa, przeł. D. Jovanka Ćirlić, Wrocław 1998.
Vorpsi O., Kraj, gdzie nigdy się nie umiera, przeł. J. Ugniewska, Wołowiec 2008.
Vorpsi O., Ręka, której nie kąsasz, przeł. J. Ugniewska, Wołowiec 2009.
Bibliografia przedmiotowa
Duda M., Polskie Bałkany. Proza postjugosławiańska w kontekście feministycznym, genderowym i postkolonialnym. Recepcja polska, Kraków 2013.
Todorova M., Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor i M. Budzińska, Wołowiec 2008.
Bibliografia kontekstowa
Chaszczewicz-Rydel M., Obrazy Bałkanów. Mity, stereotypy, nowa imagologia, Wrocław 2013.
Jezernik B., Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, przeł. P. Oczko, Kraków 2013.
Kola A., Europa w dyskursie polskim, czeskim i chorwackim, Toruń 2011.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2015.33.1.229
Data publikacji: 2016-06-01 09:40:38
Data złożenia artykułu: 2016-06-01 09:26:13
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Agnieszka Stańczak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.