W stronę anafor kolektywnych: analiza relacji asocjatywnej membre/collection w dziełach prozą Christine de Pizan
Streszczenie w języku polskim
W świecie tekstu opierającym się na subiektywnej percepcji progresja tematyczna nie zawsze jest logiczna z punktu widzenia orientacji informacji. Zdarza się, że konstrukcje pozornie asocjatywne nie spełniają kryteriów anafory asocjatywnej (przypadek anafor kolektywnych bazujących na relacji membre/collection – element zbioru/zbiór), gdyż nawiązują do informacji przedstawionej wcześniej, bez ciągłości informacyjnej utrzymanej przez inne anafory. Wobec takiej struktury, wydawało się logiczne wyodrębnić hipertematy funkcjonujące na przestrzeni dzieła, a nie tylko w obrębie rozdziałów. Rzeczowniki oznaczające pokrewieństwo, analizowane w dziełach prozą Christine de Pizan, mogą funkcjonować w konstrukcji anafory asocjatywnej, jeśli można znaleźć pośrednio lub bezpośrednio jednostkę nadrzędną – collectif. Podwójna interpretacja anaforyczna referensów le roi/la reine, zarówno kolektywna, jak i funkcjonalna, jest możliwa w przypadku antecedensa implicytnego.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Euvres de Christine de Pizan analysées
LFBM – Le Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V. (1936-40), éd. Suzanne Solente, Paris, Champion (SHF), 2 volumes
LP – The ‘Livre de la Paix’ of Christine de Pisan. (1958), éd. Charity Cannon Willard, ‘S-Gravenhage, Mouton
LCP – Le Livre du corps de Policie. (1967), éd. Robert H. Lucas, Génève, Droz (TLF, 145) Ouvrages et articles
Kleiber G., 1977, Des anaphores associatives méronymiques aux anaphores associatives locatives, «Verbum», XIX, t. 1–2, p. 25–64.
Kleiber G., 2001, L’anaphore associative, Paris, PUF (Linguistique nouvelle), Lyons.
Lyons J., 1978, Eléments de sémantique, Larousse, Paris (trad. franç. de Semantics I, Cambridge, Cambridge University Press, 1977).
Milner J.-C., 1982, Ordres et raisons de langue, Seuil, Paris.
Salles M., 1995a, La relation lexicale «partie-de», Thèse de doctorat de l’Université de Caen, Université de Caen.
Salles M., 1995b, Anaphore, partie-de et stéréotypes, «Scolia», 3, p. 47–58.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2015.33.1.71
Data publikacji: 2016-06-01 09:40:32
Data złożenia artykułu: 2016-05-31 10:57:23
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Małgorzata Posturzyńska-Bosko
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.