Montaż w kulturze europejskiej jako montaż w kinie i w sztuce

Valentine Oncins

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia przybliżenie porównawcze montażu kultury i  Europy z procesem montażu w sztukach wizualnych. W artykule zawarto pytania o skutki montażu tak zastosowanego: jest on miksowaniem, przeszczepieniem, płynnym przejściem od obrazu do obrazu  czy też jest  prawem przyciągania-odpychania, które stworzy elastyczny ruch połączenia lub rozłączenia pomiędzy kulturami europejskimi? Metoda polega na zidentyfikowaniu struktur i modeli: topologiczna – według ruchu płyt tektonicznych, które pękają i odnajdują się; językowa – wieża Babel z jedynym językiem i jednością ludzką; lub estetyczna – model operacyjny montażu w sztukach, taki jaki został powzięty przez różnych artystów mówiących o „narodowych ogrodach warzywnych” (K. Malevitch) lub przez L. de Vinci i S. M. Eisensteina, bardzo bliskich w ich koncepcjach i rysunkach. Korpus pracy opiera się na historii sztuk i na tekstach artystów. Analiza utworów i przypomnienie licznych tekstów same w sobie stanowią montaż. Problem polega na obserwowaniu elastycznej relacji więzi i oddalenia, następnie na sprawdzeniu, czy model estetyczny, taki jak montaż, jest możliwy do zastosowania w przypadku sztucznej konstrukcji jak kultura w Europie, która sama jest montażem jednoczącym.

Słowa kluczowe


montaż; granica; tożsamość; pamięć; model; sztuki

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Ambrosiana. (1482). Codex Atlanticus, fol. 391a, 1482.

Amiel, Vincent. (2010). Esthétique du montage. Paris : éd. Armand Colin.

Arp, Hans. (1916). Œuvre. N.Y. : MOMA.

Bellour, Raymond. (2002). L’entre-images. Paris : édition de la Différence.

Bémol, Maurice. (1949). Paul Valéry, vol. 1, Clermont-Ferrand : édition G. de Bussac.

Bresson, Robert. (1975). Notes sur le cinématographe. Paris : NRF, Gallimard.

Crivelli, Carlo. (1486). L’Annonciation, tempera sur bois. Londres : National Gallery.

De Vinci, Léonard. (1482). « Lettre à Ludovic Sforza ». Milan : Biblioteca Pinacoteca Ambrosiana, Codex Atlanticus, fol. 391a.

De Vinci, Leonard. (1907). Textes choisis : pensées, théories, préceptes, fables et facéties. Introduction par Peladan, Joséphin. Paris : édition Société du « Mercure de France ».

Eisenstein, Sergueï M. (1974). « Le montage des attractions au cinéma ». Au-delà des étoiles. Paris : Union générale d’éditions.

Eisenstein, Sergueï M. (1978). La non-indifférente nature /2. Paris : Union Générale d’éditions.

Eisenstein, Sergueï M. (1980). Cinématisme. Peinture et cinéma. Bruxelles : Ed. Complexe. Textes inédits (y compris en russe) portant sur les rapports entre le cinéma et les autres arts, p. 124, note n° 64.

Eisenstein, Sergueï M. (2009). Cinématisme. Peinture et cinéma. Paris : Les presses du réel.

Frye, Northrop. (1994). La parole souveraine. La Bible et la littérature II. Paris : éd. du Seuil.

Godard, Jean-Luc. (1956). « Montage, mon beau souci ». Cahiers du cinéma, n° 65, décembre.

Kupka, Frantisek (1909). Les Touches de piano. Le Lac. Prague : Nàrodni Galerie.

Kupka, Frantisek, (1997). La Création dans les arts plastiques. Paris : édition du Cercle d’Art.

La Sainte Bible (1961). Ttraduite en français sous la direction de l’École Biblique de Jérusalem. Paris : les éditions du Cerf.

Lanne, Jean-Claude. (1983). V. Khlebnikov – Poète futurien. Paris : Institut d’études slaves, t. I.

Malevitch, Kasimir. (1993). De Cézanne au suprématisme. Trad. V. et J.-C. Marcadé, Paris : éditions de l’Âge d’Homme.

Mondrian, Piet. (1911). Évolution. La Haye : Kunstmuseum Den Haag.

Oncins, Valentine. (2022). L’art de l’entre-deux. Paris : édition de l’Art-Dit.

Picasso, Pablo. (1912). Feuilles de musique et guitare. Paris : Centre Georges Pompidou.

Ray, Man. (1964). Autoportrait. Ttraduction de Guérin, Anne. Paris : éd. Robert Laffont.

Ricoeur, Paul. (2000). La Mémoire, l’Histoire, l’Oubli. Paris : éd. du Seuil.

Rilke, Rainer Maria. (2018). « Souvenirs de Muzot » I, poème écrit le 11 février 1924, dédicacé à Alice Bailly, In : Rilke, Rainer Maria, Célébrer la terre pour l’ange, Paris : éd. Albin Michel.

Seuphor, Michel. (1970). P. Mondrian. Sa vie, son œuvre. Paris : édition Flammarion.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2024.42.1.107-120
Data publikacji: 2024-12-13 15:10:35
Data złożenia artykułu: 2024-02-24 17:03:48


Statystyki


Widoczność abstraktów - 36
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 9

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.