"Wnętrze" Stanisława Wyspiańskiego - afisz czy plakat?

Alina Biała

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest poświęcony Wnętrzu Stanisława Wyspiańskiego. Interpretacja plakatu została przedstawiona na dwu poziomach: semantycznym i formalnym. Wyjaśnienie znaczeń posteru ukazano w kontekście kultury modernistycznej, symbolizmu, a także dramatu Wnętrze Maurycego Maeterlincka oraz jego teatralnego spektaklu w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego na deskach Teatru Miejskiego w Krakowie. Charakterystyka formalna plakatu została ujęta w perspektywie powiązania Wnętrza z afiszem, afiszoplakatem i plakatem oraz w odniesieniu do powinowactw literatury, sztuk plastycznych i teatru. Artykuł ukazuje nowatorstwo Wnętrza zarówno w twórczości pisarza, jak i w życiu kulturalnym Krakowa przełomu XIX i XX wieku, a także w rozwoju procesu korespondencji sztuk.


Słowa kluczowe


afisz; afiszoplakat; plakat; korespondencja sztuk; Stanisław Wyspiański

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Gryglewicz, Tomasz. (1977). „Wnętrze”. Interpretacja plakatu Stanisława Wyspiańskiego do dramatu Maeterlincka. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki, 14, s. 89–103.

Hutnikiewicz, Artur. (1996). Młoda Polska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kępiński, Zdzisław. (1984). Stanisław Wyspiański. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Knorowski, Mariusz. (1996). Plakat polski. W: Krystyna Spiegel (red.), Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie (s. 16–61). Warszawa: Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Krasińska, Barbara. (2016). Afisz a plakat – problemy definicji. Wstęp do badań. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, XIV, s. 205–216.

Łajka, Dorota. (2013). Plakaty i afisze teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Pobrano z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/11305/lajka_plakaty_i_afisze_teatru_im_stanislawa_ignacego_witkiewicza_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 27.09.2020).

Maeterlinck, Maurycy. (1994). Dramaty wybrane. Kraków: Comoedia.

Poskuta-Włodek, Diana. (1993). Co dzień powtarza się gra… Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 1893–1993. Kraków: Arta Wydawnictwo.

Ratuszna, Hanna. (2017). Okruchy melancholii. Przybyszewski i inni – o literaturze i sztuce Młodej Polski. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Sokolicz Wroczyński, Jan. (1930). Historia teatralnego afisza. Scena Polska, 22, s. 5–7.

Stykowa, Maria Barbara. (1980). Teatralna recepcja Maeterlincka w okresie Młodej Polski. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Stykowa, Maria Barbara. (1983). Legendarna inscenizacja Młodej Polski („Wnętrze” Maurice’a Maeterlincka w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego). W: Irena Sławińska, Maria Barbara Stykowa (red.), Wśród mitów teatralnych Młodej Polski (s. 309–341). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Szpor-Węglewska, Anna. (2000). Afisz i plakat polskich teatrów – przypomnienie. W: Krzysztof Dydo, Polski plakat teatralny 1899–1999 (s. 21–33). Kraków: Galeria Plakatu.

Wysłouch, Seweryna. (1994). Literatura a sztuki wizualne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.2.63-79
Data publikacji: 2022-12-28 12:58:36
Data złożenia artykułu: 2022-09-06 21:36:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 585
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 741

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Alina Biała

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.