Kobiece głosy w prozie Frances Sheridan. Od represji do transgresji
Streszczenie w języku polskim
Bohaterki powieści Frances Sheridan wydają się uosabiać wszelkie cnoty, wcielając w życie postulat skromności zgodny z oczekiwaniami formułowanymi wobec osiemnastowiecznych kobiet. Do tego stopnia potrafią „trzymać język na wodzy”, że prozę Sheridan można na pierwszy rzut oka postrzegać niczym literacką wersję popularnych wówczas poradników dobrego wychowania. Niemniej szczegółowa analiza języka, składni, toku rozumowania i kobiecej narracji powieści Sheridan ukazuje, do jakiego stopnia powściągliwość i opanowanie bohaterek są wybrane czy wrodzone, na ile zaś zostały zewnętrznie narzucone. W wyznaniach formułowanych przez kobiety w powieściach epistolarnych Sheridan można nieraz usłyszeć inny głos, wówczas narracja przybiera formę dialogu kwestionującego pełną rezerwy postawę bohaterek.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Sources
Allestree, Richard. (1763). The Ladies Calling. Oxford: Printed at the Theater.
Gregory, John. (1774). A Father’s Legacy to His Daughters. London: [s.n.].
Sheridan, Frances. (1770). Conclusion of the Memoirs of Miss Sidney Bidulph. London: Dodsley. (Originally published in 1767.)
Sheridan, Frances. (1791). Eugenia and Adelaide. London: Dilley.
Sheridan, Frances. (1995). Memoirs of Miss Sidney Bidulph. Oxford: Oxford University Press. (Originally published in 1761.)
Wilkes, Wetenhall. (1740). A Letter of Genteel and Moral Advice to a Young Lady. Dublin: Jones.
References
Armstrong, Nancy. (1987). Desire and Domestic Fiction. Oxford: Oxford University Press.
Armstrong, Nancy, Tennenhouse, Leonard. (1987). The Ideology of Conduct. New York: Methuen & Co.
Autonomy and heteronomy. (1995). In: Ted Honderich (ed.), The Oxford Companion to Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Benedict, Barbara M. (2019). The Virtuous in Distress: “David Simple”, “Amelia”, “Memoirs of Miss Sidney Bidulph”. In: Albert J. Rivero (ed.), The Sentimental Novel in the Eighteenth Century (pp. 69–86). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/9781108292375.
Bouscaren, Janine. (1991). Linguistique anglaise. Paris: Ophrys.
Dahmer, Cornelia. (2016). “Still, However It Is Certain, That Young Ladies Should Be More Apt to Hear Than Speak”. Silence in Eighteenth-Century Conduct Books for Young Women. RSÉAA XVII–XVIII, 73, pp. 123–145.
Deleuze, Gilles. (1981). Francis Bacon: Logique de la sensation. Paris: Seuil.
Doody, Margaret Anne. (1986). Frances Sheridan: Morality and Annihilated Time. In: Mary Anne Schofield, Cecilia Macheski (eds.), Fetter’d or Free? British Women Novelists, 1670–1815 (pp. 324–358). Ohio: Ohio University Press.
Ferris, Ina. (1991). The Achievement of Literary Authority: Gender, History and the Waverley Novels. London: Cornell University Press.
Georgia, Jennifer Claire. (1994). Polite Literature: Conduct Books and the Novel in Eighteenth-Century England. Harvard: Harvard University Press.
Hill, Bridget. (1984). Eighteenth-Century Women: An Anthology. London: Allen and Unwin.
Kvande, Marta. (2008). Frances Burney and Frances Sheridan: Epistolary Fiction and the Public Sphere. In: Diane Boyd, Marta Kvande (eds.), Everyday Revolutions: Eighteenth-Century Women Transforming Public and Private. Delaware: University of Delaware Press.
Lawrenson, Sonja. (2011). Frances Sheridan’s “The History of Nourjahad” and the Sultan of Smock-Alley. Eighteenth-Century Ireland, 26, pp. 24–50.
Lipsedge, Karen. (2012). Domestic Space in Eighteenth-Century British Novels. Basingstoke: Palgrave Macmillan. DOI: http://dx.doi.org/10.1057/9781137283504.
Maffre, Valérie. (2007). Ethique et esthétique de la tempérance dans l’œuvre de Frances Sheridan. Montpellier: Université Paul-Valéry.
Nussbaum, Felicity A. (1995). The Empire of Love: The Veil and the Blush of Romance. In: Felicity A. Nussbaum, Torrid Zones: Maternity, Sexuality, and Empire in Eighteenth-Century English Narratives (pp. 114–134). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Poovey, Mary. (1984). The Proper Lady and the Woman Writer: Ideology as Style in the Works of Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, and Jane Austen. Chicago: Chicago University Press.
Simonet-Tenant, Françoise. (2001). Le Journal intime. Paris: Nathan Université.
Todd, Janet. (1989). Novelists of Sentiment: Sarah Fielding and Frances Sheridan. In: Janet Todd, The Sign of Angellica. Women, Writing and Fiction, 1660–1800 (pp. 161–175). London: Virago.
Ward, Candace. (2003). “Cruel Disorder”: Female Bodies, Eighteenth-Century Fever Narratives, and the Sentimental Novel. Studies in Eighteenth-Century Culture, 32, pp. 93–121.
Weisser, Susan Ostrov. (1997). Women and Sexual Love in the British Novel, 1740–1880. London: Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230377349.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2020.38.2.67-79
Data publikacji: 2020-12-29 08:16:32
Data złożenia artykułu: 2020-02-17 17:43:49
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Valérie Maffre
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.