Czy firmonimy można rozpatrywać w kontekście projektowym? Wprowadzenie do problematyki badań

Patryk Paweł Borowiak

Résumé


Celem artykułu jest przedstawienie kwestii dotyczących nazw firmowych (chrematonimów) umiejscowionych w przestrzeni miejskiej, z wykorzystaniem teorii zwrotu ku rzeczom. Materiał w postaci zdjęć szyldów został zebrany podczas eksploracji terenu, w przeważającej mierze w Poznaniu. Płaszczyzną do umiejscowienia ich w kontekście projektowym jest funkcjonowanie nazw własnych w kontekstach komunikacyjnych zaczerpniętych z teorii komunikacji biznesowej (por. W. Šmid). Nowy kontekst projektowy, który warto według autora wyodrębnić w badaniach związanych z nazwami firmowymi (firmonimy) w „pejzażu miejskim (językowym)”, prowadzi nie tylko do wniosków związanych z estetyką, użytkowością czy prostotą formy, ale także uwypukla marketingowe oraz językowe walory i problemy omawianych onimów. Autor ukazuje także jeszcze jedną propozycję metodologiczną, której podstawę stanowi powstała w XVI wieku kompozycja słowno-obrazkowa, jaką jest emblemat.Wykorzystać ją można w onomastyczno-projektowym aspekcie, stosując literaturoznawcze pojęcia, takie jak lemma, imago czy subskrypcja, jako składowe emblematu, łączące obraz z tekstem. Przedstawione zagadnienie jest jedynie wprowadzeniem do szerszych badań z pogranicza onomastyki, szeroko rozumianego marketingu i dizajnu, których wynik zostanie przedstawiony w formie oddzielnej monografii.


Mots-clés


chrematonimia; firmonimy; pejzaż językowy; szyld; dizajn; teoria zwrotu ku rzeczom

Texte intégral :

PDF (English)

Références


Domańska, Ewa. (2006). The Return to Things. Archaeologia Polona, 44, pp. 171–185.

Drenda, Olga. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Gałkowski, Artur. (2015). Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. In: Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf (eds.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji (pp. 579–592). Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.

Góral, Bogumiła. (2011). Czym jest pejzaż językowy (linguistic landscape)? In: Konrad Juszczyk, Beata Mikołajczyk, Janusz Taborek, Władysław Zabrocki (eds.), Język w Poznaniu. Vol. 2 (pp. 41–59). Poznań: Wydawnictwo „Rys”.

Grabowski, Wojciech. (2017). Dizajn tamtych czasów. Warszawa: Wydawnictwo „Znak”.

Kozina, Irma. (2015). Polski dizajn. Warszawa: Wydawnictwo SBM.

Mrowczyk, Jacek, Dębowski, Przemek (eds.). (2011). Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Mrowczyk, Jacek, Kolesár, Zdeno (eds.). (2018). Historia projektowania graficznego. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Norman, Don. (2018). Dizajn na co dzień. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Papanek, Victor. (2012). Dizajn dla realnego świata. Łódź: Wydawnictwo „Recto Verso”.

Pelc, Janusz. (1973). Obraz – słowo – znak. Studium o emblematach w literaturze staropolskiej. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Rams, Dieter. (2014). Less but Better. Berlin: Gestalten.

Rezmer, Paulina. (2014). Neon Wilda wrócił na swoje miejsce. Downloaded from: http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/neon-wilda-wrocil-na-swoje-miejsce-zdjecia-film,2474141,artgal,t,id,tm.html (access: 12.03.2019).

Rutkiewicz-Hanczewska, Małgorzata. (2013). Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikacyjnej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Siwiec, Adam. (2015). Funkcjonowanie nazw własnych w reklamie zewnętrznej (w warunkach komunikacji wizualnej). In: Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf (eds.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji (pp. 579–592). Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula.

Sudjic, Deyan. (2014). B jak Bauhaus. Alfabet współczesności. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Šmid, Wacław. (2010). Język reklamy w komunikacji medialnej. Warszawa: Wydawnictwo „CeDeWu”.

Wicha, Marcin. (2015). Jak przestałem kochać design. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

Wicha, Marcin. (2017). Reczy, których nie wyrzuciłem. Kraków: Wydawnictwo „Karakter”.

INTERNET SOURCES

https://icosweb.net/wp/wp-content/uploads/2019/05/ICOS-Terms-en.pdf (access: 20.11.2018).

http://www.poznan.pl/mim/rewitalizacja/news,1194/szyldownik-czyli-jak-powinien-wygladac-szyld,117409.html (access: 12.12.2018).

https://www.ulepszpoznan.pl/portfolio/wzorcowy-szyld/ (access: 11.12.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2019.37.2.167-178
Date of publication: 2019-12-31 19:00:45
Date of submission: 2019-05-07 20:01:45


Statistiques


Visibilité des résumés - 1190
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (English) - 450

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2019, Patryk Paweł Borowiak

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.