Człowiek i jego przyjemności w legendach miejskich
Résumé
człowieka wyłaniającego się z tekstów legend miejskich, których hipertematem są różne przyjemności. Artykuł składa się z dwóch zasadnicznych części – przeglądu słownikowych definicji przyjemności oraz katalogu przyjemności, które – w oparciu o typologię wartości J. Puzyniny – Autorka dzieli na pięć grup: witalne (odpoczynek), poznawcze (hobby), pomocnicze (zakupy i gromadzenie dóbr), odczucia fizjologiczne (pożywienie i seks) oraz odczucia psychiczne (zakłady, imprezy i używki).
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Bartmiński J., Językowe sposoby porządkowania świata. Uwagi na marginesie biłgorajskich relacji
o kosmosie, „Etnolingwistyka” 1989, t. 2, s. 49–58.
Czubala D., Nasze mity współczesne, Katowice 1996.
Czubala D., Współczesne legendy miejskie, Katowice 1993.
Hajduk-Nijakowska J., Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy, Opole 2005.
Mathesius V., O tak zwanym aktualnym rozczłonkowaniu zdania, przeł. M. R. Mayenowa, [w:] O spójności tekstu, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1971, s. 7–12.
Puzynina J., Jak pracować nad językiem wartości, [w:] Język a Kultura, t. 2, Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, red. J. Puzynina, J. Bartmiński, Wrocław 1991, s. 129–137.
Roşijanu N., Tradicionnyje formuly skazki, Moskwa 1974.
Thiele-Dohrmann K., Psychologia plotki, Warszawa 1980.
Wójcicka M., Dawno to temu, już bardzo dawno... Formuły ramowe w tekstach polskiej prozy ludowej, Lublin 2010.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2014.32.0.113
Date of publication: 2014-05-22 00:00:00
Date of submission: 2015-07-25 22:44:15
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2015, Marta Wójcicka
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.