Parallel Worlds and the Sense of Community in the Educational Space
Abstract
The aim of the article is to show the manifestations of the functioning of parallel worlds and the ways of creating a community in the educational space during classes in multinational and multicultural groups. Understanding a person and the phenomena occurring in the surrounding world means reaching the values that are important for a given group, nation, culture. The community includes solidarity understood as the collective and individual responsibility of a specific group for all joint activities. The sense of community and co-responsibility results from axiological commitment, from the convergence of views and aspirations while being aware of the existence of different points of view. Allowing learners to do what they want to do and really like, in which they feel competent, increases motivation, commitment, responsibility for their own learning process, and also builds a sense of community and dialogue in the educational space.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Arends, Richard. (1995). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bloom, Benjamin, Stern, George, Stein, Morris. (1956). Methods in personality assessment. Glencoe, Illinois: The Free Press.
Borges, Jorge Luis. (1972). Biblioteka Babel. W: Jorge Luis Borges, Fikcje (s. 65–73). Warszawa: PIW.
Casmir, Fred. (1996). Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej. W: Alicja Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania (s. 28–57). Warszawa: Instytut Kultury.
Casmir, Fred (red.). (1978). Intercultural and International Communication. Washington DC: University Press of America.
Chochinov, Harvey Max. (2022). Seeing Ellen and the Platinum Rule. JAMA Neurology, 79 (11). DOI: 10.1001/jamaneurol.2022.2400.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. (2003). Warszawa: Wydawnictwo CODN.
Foucault, Michael. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Grucza, Franciszek. (1996). O przeciwstawności ludzkich interesów i dążeń komunikacyjnych, interkulturowym porozumiewaniu się oraz naukach humanistyczno-społecznych. W: Franciszek Grucza, Krystyna Chomicz-Jung (red.), Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa – wiele języków i wiele kultur (s. 11–33). Warszawa: Wydawnictwo UW.
Grzmil-Tylutki, Halina. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy. Kraków: Universitas.
Grzmil-Tylutki, Halina. (2012). Francuska analiza dyskursu i jej recepcja w Polsce. W: Tomasz Piekot, Marcin Poprawa (red.), Analiza dyskursu. Centrum – peryferie (s. 45–61). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Janowska, Iwona. (2011). Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków: Universits.
Levinson, Paul. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Marody, Mirosława. (2014). O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. W: Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja (s. 135–141). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Misiaszek, Kazimierz. (1995). Kościół a dialog międzykulturowy. W: Alicja Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i impresje (s. 159–169). Warszawa: Instytut Kultury.
Morbitzer, Janusz. (2004). Świat wartości w Internecie. W: Waldemar Furmanek, Aleksander Piecuch (red.), Dydaktyka informatyki: problemy metodyki (s. 174–185). Rzeszów: Wydawnictwo URz.
Morbitzer, Janusz. (2011). W poszukiwaniu nowej przestrzeni edukacyjnej. W: Jacek Migdałek, Anna Stolińska (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela: nowe wyzwania edukacyjne (s. 42–51). Kraków: Wydawnictwo UP.
Ożóg, Kazimierz. (2013). Dawne i nowe w komunikacji językowej przełomu XX i XXI wieku. Napięcie i współistnienie. W: Małgorzata Karwatowska, Adam Siwiec (red.), Komunikacja. Tradycja i innowacje (s. 54–67). Chełm: Wydawnictwo PWSZ.
Rzeszutko-Iwan, Małgorzata. (2015). Zarys paradygmatu strategii w przestrzeni dyskursu publicznego (przesłuchania sądowe a/i wywiady radiowe). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Rzeszutko-Iwan, Małgorzata. (2016a). Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego. W: Wiola Próchniak, Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje (s. 331–347). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rzeszutko-Iwan, Małgorzata. (2016b). Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL. Acta Universitatis Lodziensis, 23, s. 97–115.
Seretny, Anna, Lipińska, Ewa. (2005). ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
Smolicz, Jerzy. (1996). Demokracja kulturowa po australijsku – w poszukiwaniu narodu wielokulturowego. W: Alicja Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania (s. 105–131). Warszawa: Instytut Kultury.
Surina, Irina. (2012). Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej. W: Irina Surina (red.), Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych (s. 13–27). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sztompka, Piotr. (2014). Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, s. 7–18.
Sztompka, Piotr, Matuszek, Krzysztof (red.). (2014). Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo UJ.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.1.217-228
Date of publication: 2023-10-25 14:22:36
Date of submission: 2023-03-26 22:08:00
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Małgorzata Rzeszutko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.