What Do the Gardeners Talk about During Spring and Summer? – Some Remarks on the Influence of Seasons on the Internet Communication in the Gardeners’ Milieu

Katarzyna Kondzioła-Pich

Abstract


The aim of this article was to analyse how the process of changing the seasons influenced the communication in the gardeners’ milieu. The research was based on the texts published on Instagram during spring and summer. The accounts that were visited are focusing on the plant cultivation. The article was written from the pragmalinguistic point of view and the methodology was mostly rooted in the speech act theory. The key elements of the research concentrated on the illocutionary purposes of speech acts, on the linguistic means of communication and the context of the quoted speeches. It has been proved that the majority of the speech acts published in the spring belonged to two categories: informative and directive acts whilst during the summer the emotive acts and the acts of boasting are the most common.


Keywords


time; gardener; seasons; speech acts; Internet communication

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Awdiejew, Aleksy. (2007). Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Borowiec, Piotr. (2013). Czas polityczny po rewolucji: Czas w polskim dyskursie politycznym po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Czarkowska, Maria, Gumkowska, Anna. (2017). Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest – nowe perspektywy badawcze. Adeptus, 10, s. 1–14. DOI: 10.11649/a.1519

Galasiński, Dariusz. (1992). Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy. Kraków: Instytut Języka Polskiego.

Goffman, Erving. (1967). Interaction Ritual: Essays on Face-to-Face Behavior. Garden City NY: Doubleday.

Grębowiec, Jacek. (2013). Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gruszczyński, Włodzimierz. (2001). Czy normy językowe obowiązują w Internecie? W: Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska (red.), Zmiany w publicznych zwyczajach językowych (s. 183–190). Warszawa: Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN.

Grzenia, Jan. (2007). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jurek, Wojciech. (2006). Emotikona – ozdoba czy konieczność? W: Kazimierz Michalewski (red.), Wyrażanie emocji (s. 144–153). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kiklewicz, Aleksander. (2010). Tęcza nad potokiem. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM.

Komorowska, Ewa. (2008). Pragmatyka dyrektywnych aktów mowy w języku polskim. Szczecin-Rostock: PRINT GROUP Sp. z o.o.

Majchrowska, Justyna. (2017). O języku i strukturze zapowiedzi w portalu internetowym pudelek.pl. W: Grażyna Filip, Magdalena Patro-Kucab, Robert Słabczyński (red.), Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. Młode dziennikarstwo I (s. 137–146). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Naruszewicz-Duchlińska, Alina. (2011). Internetowe grupy dyskusyjne. Analiza językowa i charakterystyka gatunku. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Niepytalska-Osiecka, Anna. (2014). O fejku, lajku i hejcie w polszczyźnie internetowej. Język Polski, 4, s. 343–352.

Niesporek-Szamburska, Bernadeta. (2009). Dziecięca konceptualizacja czasu w językowym obrazie pór roku. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 20, s. 141–151.

Pręgowski, Michał. (2006). Między słowami. O wieloznaczności terminologii internetowej. W: Łukasz Jonak i in. (red.), Re: internet – społeczne aspekty medium (s. 413–425). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pytel-Pandey, Danuta. (2013). Dyrektywne akty mowy w Nowym Testamencie. Studia Wschodniosłowiańskie, 13, s. 95–104. DOI: 10.15290/sw.2013.13.08

Szczęk, Joanna. (2006). Emotikony – wyrażanie emocji w nowych technikach komunikacyjnych. W: Kazimierz Michalewski (red.), Wyrażanie emocji (s. 179–186). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Taras, Bożena. (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. W: Małgorzata Kita, Jan Grzenia (red.), Dialog a nowe media (s. 42–51). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Trysińska, Magdalena. (2015). Akty mowy jako klucz do interpretacji postaw rodzicielskich. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Żurek, Anna. (2008). Teorie grzeczności językowej. Acta Universitatis Wratislaviensis No 3143. Kształcenie Językowe, 7(17), s. 33–43.

Żydek-Bednarczuk, Urszula. (2013). Dyskurs internetowy. W: Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.), Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny (s. 347–380). Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.1.221-238
Date of publication: 2022-09-29 11:56:16
Date of submission: 2022-05-29 06:05:55


Statistics


Total abstract view - 671
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 304

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Katarzyna Kondzioła-Pich

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.