Utopian Thinking in "Mad Max: Fury Road"

Bogusz Malec

Abstract


This article attempts to describe a sociological view of the post-apocalyptic world in Mad Max: Fury Road and characteristics of utopian thinking related to Furiosa’s rebellion. It reveals that in the post-apocalyptic worlds, social Darwinism grows into fundamental worldview, which is reflected in a feudal society of the Citadel. Afterwards, a feminist topic connected with Furiosa’s rebellion is analyzed. Subsequently, the article characterizes Maciej Czeremski’s and Jakub Sadowski’s structural understanding of the two terms – a utopia and a myth. Furiosa’s psychological motivation is interpreted by using them. They also facilitate to formulate a semantic relation between utopian thinking and an ideology, which is defined according to a psychoanalytic method. Afterwards, a Ernst Bloch’s phrase – a utopian impulse is used to analyze Max’s behavior. It ascertains that through relationship between Furiosa and Max a modernization project of the Citadel becomes feasible. A purpose of the article is to show that fictional post-apocalyptic worlds can be analyzed in a sociological perspective and be a part of socially engaged cinema.


Keywords


darwinizm społeczny; feminizm; ideologia; impuls utopijny; "Mad Max: Na drodze gniewu"; mit; myślenie utopijne; postapokalipsa; psychoanaliza; socjologia; utopił

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman Z., Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Warszawa 1995.

Berger P. L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, przeł. J. Niżnik, Warszawa 2010.

Czeremski M., Sadowski J., Mit i utopia, Kraków 2012.

Grabowska B., Ciało upolitycznione – feministyczne dyskusje wokół problemu płci w polityce, [w:] Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym, red. A. Kiepas i E. Struzik, Katowice 2010, s. 489–500.

Jameson F., Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, przeł. M. Płaza, M. Frankiewicz, A. Miszk, Kraków 2011.

Jarzębowska A., Dlaczego popkultura potrzebuje silnych postaci kobiecych?, [w:] eadem, Bałagan kontrolowany, [na:] http://www.balagankontrolowany.pl/2016/04/dlaczego-popkultura-potrzebuje-silnych.html [data dostępu: 08.06.2016].

Lévi-Strauss C., Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 2001.

Mad Max, G. Miller, Australia 1979.

Mad Max: Na drodze gniewu (Mad Max: Fury Road), G. Miller, Australia, USA 2015.

Mad Max 2: Wojownik szos (Mad Max 2), G. Miller, Australia 1981.

Mad Max pod Kopułą Gromu (Mad Max Beyond Thunderdome), G. Miller, G. Ogilvie, Australia 1985.

Maj K. M., Eutopie i dystopie. Typologia narracji utopijnych z perspektywy filozoficzno-literackiej, „Ruch Literacki” 2014, z. 2, s. 153–174.

Mannheim K., Ideologia i utopia, przeł. J. Miziński, Warszawa 2008.

Poza utopią i nihilizmem. Człowiek jako podmiot kultury, red. A. Waśko, Kraków 2007.

Radkiewicz P., Skarżyńska K., Co wzmacnia/osłabia społeczny darwinizm? O roli doświadczeń z ludźmi, osobowości, wartości osobistych i przywiązania do wspólnoty, „Psychologia Społeczna” 2011, t. 6, nr 1, s. 7–23, [na:] http://www.spoleczna.psychologia.pl/pliki/2011_1/Skarzynska_Radkiewicz_1_2011.pdf [data dostępu: 08.06.2016].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.2.137
Date of publication: 2016-12-22 13:37:25
Date of submission: 2016-07-01 17:42:17


Statistics


Total abstract view - 1440
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1770

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Bogusz Malec

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.