The Symbolic Tomb of King Władysław III Warneńczyk in the Cracow Cathedral on the Wawel Hill: History of Making the Cenotaph

Ewa Srebro

Abstract


This article presents the history of the construction of king Władysław Warneńczyk’s cenotaph in the Cracow Cathedral in Wawel. The reasons for its so late erecting (1906) as well as the choosing sculptor Antoni Madeyski for its maker have been presented. The in-depth analysis of the sepulchral figure of Warneńczyk and the tomb itself is performed in the text. The processing of sculpting work in the sculptor’s studio and installation works in the Cathedral is described. Finally, some reflections of people of that time and their opinions on the tomb are presented.


Keywords


Władysław Warneńczyk; Antoni Madeyski; Cracow Cathedral in Wawel; cenotaph

Full Text:

PDF

References


PRINTED SOURCES

“Architekt” 1906, R. 7, no. 8.

Corpus Inscriptionum Poloniae, vol. 8(1), Kraków 2002.

“Czas” 1905 (6 June, evening ed.); 1906 (3 May, morning ed.); 1906 (15 May, morning ed.); 1906 (7 July, evening ed).

Długosz J., Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, Book 11, transl. J. Mrukówna, Warszawa 2009.

Madeyski A., Pomnik Warneńczyka na Wawelu, “Czas” 1906 (6 July, evening ed.).

Piątkowski H., Antoni Madeyski. Sylwetka, “Tygodnik Ilustrowany” 1906, no. 20.

Rychter-Janowska B., Grobowiec Warneńczyka, “Czas” 1906 (1 February, evening ed.).

Sokołowski M., Pomnik Władysława Warneńczyka, “Czas” 1906 (23 June, evening ed.).

ARCHIVAL SOURCES

Correspondence by Antoni Madeyski, the National Museum in Warsaw, Iconographic Documentation Section, no. 3769/35/89; no. 3768/46/89.

Letters of Antoni Madeyski, Archives of the Jagiellonian University: D. XCVIII: Korespondencja M. Sokołowskiego.

LITERATURE

Chrościcki J., Najstarsze przedstawienie „Śmierci króla Władysława III pod Warną” – na rysunku Jacopo Belliniego, [in:] Aetas media, aetas moderna. Studia ofiarowane profesorowi Henrykowi Samsonowiczowi w siedemdziesiąta rocznicę urodzin, eds. H. Manikowska, A. Bartoszewicz, W. Fałkowski, Warszawa 2000.

Dalewski Z., Ceremoniał koronacyjny królów polskich w XV i początkach XVI wieku, “Kwartalnik Historyczny” 1995, no. 3–4.

Jakubczak S., Mikołaj Rychlik, który się za króla Władysława III, Warneńczyka podawał, “Kwartalnik Historyczny” 1988, no. 3.

Kaczmarek U., Warneńskie pole – dzieje pomnika, “Balcanica Posnaniensia. Acta et studia” 1997, vol. 8.

Kutrzeba S., Koronacye królów i królowych w Polsce, Warszawa 1918.

Lewicki A., Pseudo-Warneńczyk, “Kwartalnik Historyczny” 1895, no. 9.

Łempicki S., Renesans i humanizm w Polsce, Kraków 1952.

Mrozowski P., Gest portretowy w gotyckiej rzeźbie nagrobnej, [in:] Portret, funkcja, forma, symbol, ed. A. Marczak-Krupa, Warszawa 1990.

Muzneronowski S., Krzepice w przeszłości, Włocławek 1914.

Nagrobek Władysława Warneńczyka, www.wirtualnakatedra.pl/katedra-krolow/nagrobek-wladyslawa-warnenczyka [access: 10.11.2020].

Nagrobek Władysława III Warneńczyka, https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Nagrobek_Władysława_III_Warneńczyka.jpg [access: 17.12.2020].

Rożek M., Groby królewskie, Kraków 2008.

Rożek M., Krakowska katedra na Wawelu, Kraków 2015.

Rożek M., Polskie insygnia koronacyjne, Kraków 2011.

Rożnowska K., Dom świetlisty. Willa Zofii Solarzowej, “Gazeta Krakowska” 1986, no. 300.

Sawow N., Pametnicite na Varna, Warna 2007.

Sołtys A., Pomniki Antoniego Madeyskiego na tle problemu restauracji katedry krakowskiej, “Studia Waweliana” 1994, vol. 3.

Sroka S., Sława, chwała i plotka. Władysław Warneńczyk jako król Węgier, “Przegląd Nauk Historycznych” 2016, no. 2.

Staich W., Budzenie świętej – dzieje kultu królowej Jadwigi, Kraków 1933.

Tazbir J., Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy, Warszawa 1987.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/f.2020.75.143-162
Date of publication: 2021-01-27 10:39:35
Date of submission: 2020-08-25 16:12:21


Statistics


Total abstract view - 1085
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 466

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 ewa barbara srebro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.