Gramatyka i historiografia, czyli językowy obraz świata w relacji historyka

Elżbieta Tabakowska

Streszczenie w języku polskim


Mimo rosnącego zainteresowania związkami języka z kulturą, w większości prac powstających w ramach językoznawstwa kulturowego i etnolingwistyki dominują analizy materiału leksykalnego. Niniejszy esej jest próbą dostarczenia dowodów na poparcie tezy Humboldta, że „gramatyka jest bliższa duchowej swoistości narodów niż leksyka”. Przedmiotem analizy jest jeden z istotnych aspektów narracji historycznej: wpływ gramatycznej kategorii czasu w języku angielskim na językowy obraz świata wyłaniający się z anglojęzycznej narracji historycznej określonego typu oraz zmiany tego obrazu w polskim przekładzie, które się pojawiają w wyniku różnic systemowych między językami angielskim i polskim. Rozważania teoretyczne koncentrują się na domenie czasu, która stanowi podstawowy wymiar historiografii.

Na wstępie uzasadniono tezę, że w konceptualizacjach domeny czasu występują znaczące różnice – także między językami z nieodległych kultur – na przykład w obrębie systemu czasów gramatycznych i ich relacji do czasu fizykalnego. Problem ten wpisuje się w zakres tematyki badawczej JOS, ponieważ jego korzenie tkwią z jednej strony w rozbieżności sposobów pojmowania czasu jako elementu (konwencjonalnego) językowego obrazu świata, z drugiej zaś – w jego relacji do ludzi, którzy doświadczają (upływu) czasu i którzy o nim mówią.

W artykule omówiono sposoby konceptualizacji czasu oraz językowych odniesień do domeny czasu w obu językach, a także zdefiniowano podstawowe rodzaje narracji historycznej, wyróżnione według kryterium Langackerowskiej subiektyfikacji. W części empirycznej artykułu omówiono kilkanaście fragmentów książki brytyjskiego historyka Normana Daviesa Na krańce świata w oryginale i w polskim przekładzie.


Słowa kluczowe


narracja historyczna; perspektywizm; czas teraźniejszy dokonany; scjentyzm; czas przeszły prosty; subiektyfikacja; czas fizykalny; czas gramatyczny

Pełny tekst:

PDF PDF (English)

Bibliografia


Ette Ottmar, 2016, In Other’s Words: Literary translation as Writing-between-Worlds, [w:] Writing-between-Worlds, Berlin/Boston, s. 157–180.

Evans Vyvyan, 2007, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, tłum. Magdalena Buchta, Małgorzata Cierpisz, Joanna Podhorodecka, Agnieszka Gicala, Justyna Winiarska, Kraków.

Langacker Ronald W., 1999, Grammar and Conceptualization. Chapter 10: Subjectification and Grammaticization, Berlin/New York, s. 297–315.

Langacker Ronald W., 2008, Cognitive Grammar. A Basic Introduction, Oxford.

Pomorski Jan, 2004, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, [w:] Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Ryszard Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze, Lublin, s. 11–32.

Radden Gűnter, Dirven René, 2007, Cognitive English Grammar. Chapter 9: Grounding situations in time: Tense, Amsterdam/ Philadelphia, s. 201–232.

Reichenbach Hans, 1967, Czasy gramatyczne czasowników, [w:] Jerzy Pelc (red.), Logika i język, Warszawa, s. 132–148.

Smoleński Paweł, 2017, Gdy historyk tworzy legendy, „Ale Historia” 22.05.2017, http:// wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,21829653,izraelskihistoryk-ilanpappewalkatoczy-sie-o-ideologie-a.htm.

Szczygieł Mariusz, 2017, Reporter, czyli koleżanka z ZUS-u, „Duży Format” 22.05.2017.

Tokarz Tomasz, 2005, Problem subiektywizmu w konstruowaniu narracji historycznej, „Kultura i Historia” 8/2005, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/204.

Underhill James W., 2012, Ethnolinguistics and Cultural Concepts, Cambridge.

White Hayden, 2000, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków.

Wierzbicka Anna, 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac red. Jerzy Bartmiński. Cz. III: Językowa kategoryzacja świata, Warszawa, s. 27–189.

Wierzbicka Anna, 2002, English Causative Constructions in an Ethnosyntactic Perspective: Focusing on Let, [w:] Enfield N. J. (red.), Ethnosyntax. Explorations in Grammar and Culture, Oxford, s. 162–203.

Wierzbicka Anna, 2006, English. Meaning and Culture, Oxford.

Whorf Benjamin Lee, 1982. Język, myśl i rzeczywistość, tłum. Teresa Hołówka, Warszawa.

Włodek Ludwika, Domosławski Artur, 2017, Reporter w czasach «ściemy», „Duży Format” 05.06.2017.

Woźniak Ewa, Opowieść czy nauka? O narracji historycznej, https://wolnemedia. net/ opowiesc-czy-nauka-o-narracji-historycznej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2018.30.55
Data publikacji: 2018-08-17 07:51:27
Data złożenia artykułu: 2018-01-15 10:36:05


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1389
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 592 PDF (English) - 162

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Elżbieta Tabakowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.