Emocje w narracjach o Zagładzie. Przykład powieści Idy Fink "Podróż"
Аннотация
Autorka przedstawiła analizę powieści I. Fin pt. Podróż w kontekście kulturowych badań emocji prowadzonych przez A. Wierzbicką. Podstawę dla refleksji literaturoznawczej stanowią kulturowe badania językoznawcze, które pokazują zależności między sposobem artykułowania emocji a kulturowym zapleczem ludzi mówiących danym językiem. Badania te podsunęły autorce artykułu pomysł oglądu sytuacji emocjonalnych zapisanych w powieści I. Fink, sposobu ich artykulacji i konsekwencji wynikających z podejmowania swoistych „gier” w sytuacji zagrożenia życia w czasach Zagłady. Konkluzją opracowania jest stwierdzenie konieczności uwrażliwiania młodzieży szkolnej na zjawisko, które można by określić mianem „językowego obrazu emocji”, który jest uzależniony od kultury, w jakiej wychowują się użytkownicy danego języka oraz związanymi z nią doświadczeniami egzystencjalnymi.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa 2012.
Fink I., Podróż, Londyn 1990.
Głowacka D., Znikające ślady: Emmanuel Levinas, literackie świadectwo Idy Fink i sztuka Holokaustu, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2.
Karpowicz I., Sońka, Kraków 2014.
Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Katowice 2016.
Langer L.L., Neutralizowanie Holokaustu, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2.
Piszę szeptem – rozmowa z Idą Fink, rozmawia J. Sobolewska, „Gazeta Wyborcza”, 12.05.2003.
Rajtar M., Straczuk J., Wprowadzenie, [w:] Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa 2012.
Wierzbicka A., Język i metajęzyk: kwestie kluczowe w badaniach nad emocjami, [w:] Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa 2012.
Wójcik-Dudek M., (Wy)czytać zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.231
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-03-27 17:11:29
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2018 Ewa Jaskóła
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.