Przeciw zgodzie na Nieobecność, czyli o władzy literatury

Grażyna B. Tomaszewska

Аннотация


Artykuł jest recenzją monografii Anny Janus-Sitarz pt. Książki zadające pytania. Pogranicza literatury dla dorosłych i niedorosłych, wydanej w 2023 roku przez Universitas. Autorka recenzji omawia dwa najistotniejsze elementy tej książki: argumentację dowodzącą siły narracji (część pierwsza monografii) oraz możliwości wykorzystania tej siły (część druga) w przełamywaniu w edukacji milczenia i obcości wobec najtrudniejszych problemów ludzkiej egzystencji (choroba, niepełnosprawność, starość, śmierć), jak również współczesnych problemów życia wspólnotowego (ekologia, migracja, wykluczenie, inność).


Ключевые слова


recenzja; współczesna szkoła; literatura dla dzieci i młodzieży; empatia

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Harari, Y.N. (2022). Homo deus. Krótka historii jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Janus-Sitarz, A. (2009). Przyjemności i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Kraków: Universitas.

Janus-Sitarz, A. (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.

Janus-Sitarz, A. (2023). Książki zadające pytania. Pogranicza literatury dla dorosłych i niedorosłych. Kraków: Universitas.

Kuciel-Frydryszak, J. (2023). Chłopki. Opowieść o naszych babkach. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.

Łapińska, I., Stybor, A., Prorok, H., Wrzeszcz, M., Szczukowski, D. (2023). Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej. Polonistyka. Innowacje, (17), 187–202. DOI: 10.14746/pi.2023.17.15

Miłosz, C. (1991). Dalsze okolice. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Przybylski, R. (1998). Baśń zimowa. Esej o starości. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Przybylski, R. (2006). Ogrom zła i odrobina dobra. Cztery lektury biblijne. Warszawa: Wydawnictwo Sic!




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.455-464
Date of publication: 2024-10-24 23:38:24
Date of submission: 2023-12-10 20:28:17


статистика


Видимость рефератов - 118
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.