Logoprofilaktyka a prewencja zachowań ryzykownych i uzależnień

Roman Solecki, Piotr Szczukiewicz

Аннотация


Celem artykułu jest zaprezentowanie nowej koncepcji profilaktyki zachowań ryzykownych i uzależnień, jaką jest logoprofilaktyka, a także ukazanie jej miejsca w kontekście działań profilaktycznych. Logoprofilaktyka wywodzi się z koncepcji logoterapii Viktora E. Frankla. Jej podstawowym celem jest przeciwdziałanie kryzysom egzystencjalnym wynikającym z poczucia braku sensu życia, co z kolei prowadzi do takich problemów jak uzależnienia czy zachowania ryzykowne. Autorzy prezentują źródła, zasady i strategie logoprofilaktyczne oraz możliwości ich zastosowania wobec zjawiska anomii społecznej.


Ключевые слова


logoprofilaktyka; logoterapia; zachowania ryzykowne; uzależnienia; anomia społeczna; sens życia

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Durkheim, E. (2006). Samobójstwo. Studium z socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Dzielska, A. (2017). Zachowania ryzykowne. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.

Fabiś, P. (2008). Émile Durkheim jako teoretyk kultury. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Frankl, V.E. (2017). Lekarz i dusza. Wprowadzenie do logoterapii i analizy egzystencjalnej. Warszawa: Czarna Owca.

Frankl, V.E. (2019). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

Frankl, V.E. (2023). Życie z sensem. Autobiografia. Kraków: Mando.

Gaś, Z., Poleszak, W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: ORE.

Gaś, Z.B. (2011). Dokąd zmierza profilaktyka. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania (s. 7–11). Lublin: Innovatio Press.

Grzelak, S., Czarnik, S., Balcerzak, A. (2015). Problemy młodzieży i pozytywny potencjał społeczności lokalnej. Raport metodologiczny z badań IPZIN. Warszawa: IPZIN, ORE.

Jędrzejko, M. (2011). Nowe patologie i zaburzenia społeczne. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania (s. 161–178). Lublin: Innovatio Press.

Jędrzejko, M., Kozłowski, T. (2022). Zagrożeni „niegościnną” rzeczywistością. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.

Kata, G. (2019). Tendencje do podejmowania zachowań ryzykownych przez uczniów szkół ponadpodstawowych o różnym poziomie impulsywności. W: Z.B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce (s. 105–124). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Kmiecik-Jusięga, K. (2019). Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(3), 59–78. DOI: 10.12775/SPI.2019.3.003

Krakowski Instytut Logoterapii (2024). Pobrane z: https://www.logoterapia-krakow.pl

Krakowski Instytut Logoterapii (2024a). Nasze działania. Pobrane z: https://www.logoterapia-krakow.pl/działalność

Najwyższa Izba Kontroli (2014). Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,6956,vp,8803.pdf

Ostaszewski, K. (2010). Kompendium wiedzy o profilaktyce. W: N. Węgrzecka-Giluń (red.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki (s. 73–95). Warszawa: Fundacja ETOH.

Ostaszewski, K. (2019). W kierunku profilaktyki opartej na wiedzy. W: Z.B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce (s. 35–50). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Ostaszewski, K., Rustecka-Krawczyk, A., Wójcik, M. (2011). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Projekt (2022). Projekt Żyj z sensem Fundacji Archezja – wyniki badań. Pobrane z: https://badania.zyjzsensem.pl/index.php/do-pobrania

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Solecki, R. (2022). Logoprofilaktyka. Wychowawca, (7–8), 11–13.

Solecki, R., Hreciński, P. (2022). Analiza relacji pomiędzy trudnościami pandemii SARS-CoV-2, funkcjonowaniem w rodzinie, depresją a uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży w wieku 11–16 lat. Resocjalizacja Polska, (24), 347–366.

Solecki, R., Mróz, A. (2022). Autorytet globalnego nastolatka. Analiza wyników ogólnopolskich badań. Studia z Teorii Wychowania, 13(3), 387–398.

Szczukiewicz, P. (2011). Psychologia egzystencjalna a działania profilaktyczne. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole (s. 33–40). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Szczukiewicz, P. (2016). Profilaktyka wobec zjawiska społecznej anomii. W: Z.B. Gaś (red.), Nowe wyzwania profilaktyki (s. 13–28). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Szykuła, R. (2022). Logoterapia i analiza egzystencjalna. Teoria i praktyka. Warszawa: Eneteia.

Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.439-453
Date of publication: 2024-10-24 23:38:22
Date of submission: 2023-11-11 12:08:34


статистика


Видимость рефератов - 84
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.