Modne covidowe słowa w języku ludzi młodych
Аннотация
Artykuł dotyczy nowych, modnych słów powstałych w „czasie zarazy”. Pretekstem do zajęcia się tym zagadnieniem była pandemia COVID-19, która odcisnęła swoje piętno na wielu wymiarach ludzkiego życia. Celem badań, opartych na metodzie sondażu diagnostycznego, była odpowiedź na dwa pytania: (1) Czy znasz określenia o pejoratywnym (negatywnym) ładunku, które mają związek z epidemiami (np. dżumy, cholery, tyfusu, grypy hiszpanki), których doświadczyła ludzkość? Jeśli tak, podaj przykłady; (2) Jak sądzisz, czy obecna pandemia może odcisnąć ślad w języku? Czy zetknąłeś się już w codziennej komunikacji z określeniami związanymi z pandemią koronawirusa? Badaniom ankietowym poddano studentów i uczniów szkół średnich (łącznie 100 osób). Wyekscerpowane z kwestionariuszy ankiet określenia pozwoliły na stworzenie autorskiej typologii. Okazało się, że bardziej kreatywni są studenci w porównaniu do swoich młodszych kolegów. Powodem jest zapewne ich wiek, poziom wykształcenia oraz zainteresowania pozaedukacyjne.
Ключевые слова
Полный текст:
PDF (Język Polski)Литература
Bąba, S., Walczak, B. (1992). Na końcu języka. Poradnik leksykalno-gramatyczny. Warszawa–Poznań: PWN.
Bryła, W., Bryła-Cruz, A. (2021). Retoryka „okołokoronawirusowa”. Szkice językowo-kulturowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Buttler, D. (1982). Wyrazy modne. W: D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz (red.), Kultura języka polskiego. Zagadnienie poprawności leksykalnej (s. 122–139). Warszawa: PWN.
Ciechańska, A. (2014). Moda językowa na Facebooku – nadużywane wyrazy i tematy. W: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej (s. 101–111). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Cierpich-Kozieł, A. (2020). Koronarzeczywistość – o nowych złożeniach z członem korona- w dobie pandemii. Język Polski, (4), 102–117.
Czarnecka, K., Zgółkowa, H. (1991). Słownik gwary uczniowskiej. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.
Głażewska, E., Karwatowska, M. (2021). Maska w „czasach zarazy”. Covidowe wizerunki masek – typologie i funkcje. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S. (1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S. (2014). Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 235–253). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Hasło: Moda. W: Słownik języka polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/moda.html
Hasło: Moda. W: Wielki słownik języka polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl/haslo/podglad/6066/moda
Hasło: Modny. W: Słownik języka polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/modny.html
Hasło: Modny. W: Wielki słownik języka polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl/haslo/podglad/6071/modny
Hasło: Popularny. W: Słownik języka polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/sjp/popularny;2572115.html
Hasło: Popularny. W: Wielki słownik języka polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl/haslo/podglad/15898/popularny
Kaczmarek, L., Skubalanka, T., Grabias, S. (1994). Słownik gwary studenckiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Karwatowska, M. (1999). O pewnych wyznacznikach strukturalnych i pojęciowych współczesnej gwary uczniowskiej. W: Z. Staszewska (red.), Miasto – teren koegzystencji pokoleń (s. 48–62). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Karwatowska, M. (2015). Język mody dawniej i dziś. W: J. Bujak-Lechowicz (red.), Kulturowy obraz mód społecznych (s. 115–127). Szczecin: Volumina.pl Daniel Krzanowski.
Karwatowska, M., Jarosz, B. (2012). Emulacja płci w tekstach o modzie. W: M. Karwatowska, J. Szpyra-Kozłowska (red.), Język – kultura – edukacja (s. 59–72). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kołodziejek, E. (2006). Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych. W: E. Kołodziejek (red.), W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego (s. 219–231). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Kurzowa, Z. (1978). Wyrazy natrętne. Moda i bezmyślność. Język Polski, (3), 165–182.
Makowska, M. (2021). Język i obraz wobec koronawirusa. Przyczynek do rozważań nad komunikacją medialną w czasach pandemii. Forum Lingwistyczne, (8), 1–14.
Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl
Ożóg, K. (2000). Wyrazy modne i nadużywane w polszczyźnie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. W: J. Mazur (red.), Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian (s. 87–94). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Ożóg, K. (2007). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.
Rejakowa, B. (2008). Kulturowe aspekty języka mody. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Szlendak, T., Pietrowicz, K. (2007). Moda, wolność i kultura konsumpcji. W: T. Szlendak, K. Pietrowicz (red.), Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji (s. 7–27). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Święcicka, M., Moch, W. (2002). Wyrazy modne w codziennym języku młodzieży. W: K. Wojtczuk (red.), Moda jako problem lingwistyczny (s. 99–114). Siedlce: Wydawnictwo AP.
Tokarski, R. (2014). Słownictwo jako interpretacja świata. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 343–370). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wlazły, A. (w druku). Jak wyrażamy negatywne emocje w czasie epidemii? Wpływ pandemii na ekspresywność języka.
Włoskowicz, W. (2020). Koronawirus jako problem językoznawstwa polonistycznego. Poradnik Językowy, (7–8), 98–111.
Zgółkowa, H. (1999). Język subkultur młodzieżowych. W: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci (s. 252–261). Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych, Uniwersytet Jagielloński.
Zgółkowa, H. (red.). (2004). Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wrocław: Wydawnictwo Europa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.259-276
Date of publication: 2023-11-01 15:56:51
Date of submission: 2022-09-30 11:05:08
статистика
показатели
Ссылки
- На текущий момент ссылки отсутствуют.
(c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.