Estetyczno-terapeutyczne sposoby kształtowania kultury perspektywicznej u przyszłych nauczycieli szkół podstawowych

Yuliia Kulimova

Streszczenie w języku polskim


Artykuł dotyczy problemu kształtowania kultury perspektywicznej nosicieli Dobra, Piękna i Prawdy, a mianowicie nauczycieli szkół podstawowych. Zdaniem autorki to nauczyciel szkoły podstawowej jest jednym z pierwszych, który przekazuje młodemu pokoleniu wiedzę o współczesnym świecie, przygotowując go do zmian i skutecznego rozwiązywania różnych problemów. Zagadnienie kształtowania kultury perspektywicznej u przyszłych nauczycieli od dawna jest przedmiotem badań wielu naukowców z różnych dziedzin naukowych. Zostało ono zdefiniowane jako zbiór poglądów i przekonań jednostki, jej postaw społecznych i moralnych zasad zachowania. W niniejszym artykule opisano rolę innowacyjnej, psychologiczno-pedagogicznej oraz duchowo-terapeutycznej praktyki edukacyjnej – terapii estetycznej. Ponadto omówiono proces przygotowania do terapii estetycznej przyszłych nauczycieli szkół podstawowych w kontekście kształtowania kultury światopoglądowej. Takie profesjonalne kształcenie odbywa się w formie szeregu profesjonalnie ukierunkowanych gier i ćwiczeń z zakresu terapii estetycznej, a w szczególności: techniki artystyczno-terapeutycznej „Autoportret”, ćwiczeń fototerapeutycznych „Ścieżka życia” i „Praca z polaryzacjami”, techniki „Tworzenie bajki” oraz metody derefleksji.


Słowa kluczowe


kultura; kultura światopoglądowa; osobowość; światopogląd; szkoła podstawowa; terapia estetyczna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andrushchenko, V.P., Dorogan S.O. (2002). Mirovozzrencheskaja kul’tura sovremennogo uchitelja: problemy formirovanija. Vyshha osvita Ukrayiny, vol. 3, 5–13.

Arhangelskiy, S.I. (1990). Uchebnyiy protsess v vyisshey shkole, ego zakonomernyie osnovyi i metodyi. Moskva: Vyissh. shk.

Balsis, A.B. (1981). Mirovozzrenie v zhizni cheloveka i obshhestva: Osobennosti stanovlenija, formirovanija i razvitija nauchnogo materialisticheskogo mirovozzrenija trudjashhihsja v zreloj socialisticheskom obshhestve. Vilnius: Mintis.

Budienthal, J. (2001). Iskusstvo psihoterapevta. St. Petersburg: Piter.

Dresher, Yu.N. (2007). Biblioterapija: polnyj kurs: ucheb. posobie. Moskva: Rech-TC Sfera.

El, G.N. (2007). Chelovek, igrajushhij v pesok. Dinamichnaja pesochnaja terapija. St. Petersburg: Rech.

Fediy, O.A. (2012). Estetoterapiya: navch. posіb. Kiev: Centr uchbovoi lіteraturi.

Grabenko, T. M. (2006). Zachem chitat’ detjam skazki. O kurochke Rjabe i Rozhdestve Zverej. St. Petersburg: Rech.

Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Rivne: Volynski oberehy.

Koputyn, A.I., Kort, A.B. (2011). Tehniki telesno-orientirovannoj art-terapii. Moskva: Psihoterapija.

Kovalchuk, A. (2016). Vihovannja u studentіv pedagogіchnih unіversitetіv svіtogljadnoї kul’turi zasobami hudozhn’o-trudovoї dіjal’nostі: diss. kand. ped. nauk: 13.00.07. Kamianets-Podilskyi.

Kyyaschenko, N.J. (1998). Sovremennye koncepcii jesteticheskogo vospitanija. Moskva: Ifran.

Moreno, J. (2008). Psihodrama. Moskva: Aprel’-Press, Psihoterapija.

Nordoff, P., Robbins, C. (1977). Creative Music Therapy. New York: Harper and Row.

Rudestam, K. (2001). Gruppovaja psihoterapija. St. Petersburg: Piter.

Sobolyeva, N.I. (1989). Mirovozzrenie i zhiznennyj vybor lichnosti. Kiev: Naukova dumka.

Sokratov, N.V. (2005). Sovremennye tehnologii sohranenija i ukreplenija zdorov’ja detej. Moskva: Sfera.

Shapoval, O.A. (2000). Specifіka formuvannja svіtogljadnoї kul’turi shkіl’noї molodі. Problemi pedagogіchnih tehnologіj, vol. 1, 74–81.

Sukhomlynsky, V.A. (1990). Kak vospitat nastojashhego cheloveka. Etika kommunisticheskogo vospitanija. Pedagogicheskoe nasledie. Moskva: Pedagogy.

Tararina, E. (2013). Shkatulka mastera. Praktikum po art-terapii. Lugansk: Elton-2.

Zynkevych-Yevstigneeva, T.D., Grabenko, T.M. (2001). Praktikum po kreativnoj terapii. St. Petersburg: Rech-TC Sfera.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.503-516
Data publikacji: 2020-12-31 10:42:16
Data złożenia artykułu: 2019-10-08 12:20:20


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1168
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.