Spojrzenie na kształtowanie systemu wartości osobistych u dzieci przedszkolnych poprzez pryzmat podejścia aksjologicznego – teoretyczny aspekt problemu
Streszczenie w języku polskim
Problem kształtowania wartości i relacji wartości dziecka w wieku przedszkolnym jest ważnym celem psychologicznym i pedagogicznym. Wartości traktuje się jako wytyczne, które są niezbędne dla człowieka jako odrębny „układ współrzędnych” dla konkretnej oceny wydarzeń, własnych działań i różnych aspektów rzeczywistości. Są one głównymi składnikami struktury osobowości, a także ukształtowanymi kulturowo regulatorami zachowań i aktywności. Wiek przedszkolny to ważny etap w kształtowaniu i rozwoju osobowości. To okres aktywnego poznawania siebie i świata, kształtowania podstawowych wartości, norm zachowania i relacji. Relacje wartości są uważane za składnik treści edukacji, element całościowego światopoglądu jednostki. Dziś to aksjologia służy jako metodologiczna podstawa rozwoju teorii i praktyki relacji wartości osobowości, ponieważ jest to doktryna o naturze wartości, ich miejscu w rzeczywistości i strukturze świata wartości.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Русский)Bibliografia
Adler, A. (1995). Praktika i teorijaindividual’nojpsihologii. Moskva: Fond «Za ekonomicheskuyu gramotnost».
Allport, G.W. (1937). Personality. A Psychological Interpretation. New York: Holt.
Antonova, T.V. (2004). Social’naja kompetentnost’ rebenka-doshkol’nika: pokazateli razvitija i metody vyjavlenija. Detskij sad ot A do Ja. № 5, s. 54–69.
Berger, P., Lukman, T. (1995). Social’noe konstruirovanie real’nosti. Traktat po sociologii znanija. Moskva: «Medium».
Karasova, K.V., Pirozhenko, T.O. (2010). Svit dytiachoi hry. Kyiv: «ShkIlniy svIt».
Kobylchenko, V.V. (2015a). Stanovlenie lichnosti doshkol’nika v norme i pri narushenijah zrenija. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing.
Kobylchenko, V.V. (2015b). Psykholohichnyi suprovid ditei doshkilnoho viku z porushenniamy zoru: monohrafiia. Poltava: TOV Firma «Tehservis».
Mead, G. (1934). Mind, Self and Society. Chicago: University of Chicago Press.
Pirozhenko, T.O. (2010). Osobystist doshkilnyka: perspektyvy rozvytku. Ternopil: «Mandrivets».
Rogers, C. (1975). Encounter groups. New York: Basic Books.
Rokich, M. (1973). Priroda chelovecheskih cennostej. Moskva: Svobodnaja pressa.
Seryj, A.V., Janickij, M.S. (1999). Cennostno-smyslovaja sfera lichnosti. Kemerovo: Kemerovskiy gosudarstvennyiy universitet.
Slastenin, V.A., Chizhakova, G.I. (2003). Vvedenie v pedagogicheskuju aksiologiju. Moskva: «Akademiya».
Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, vol. 33, 1–39.
Vygotskij, L.S. (1984). Detskaja psihologija. Moskva: «Pedagogika».
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.517-527
Data publikacji: 2020-12-31 10:42:19
Data złożenia artykułu: 2019-04-29 18:31:22
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.