Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu

Bogusław Skowronek

Streszczenie w języku polskim


W opracowaniu został podjęty problem odbioru filmu, w tym przede wszystkim rozmaitych mechanizmów psychologicznych decydujących o tym zjawisku. Główną tezą jest założenie, że u podstaw recepcji dzieł filmowych leży aktywne, racjonalne tworzenie znaczeń połączone z somatycznym, cielesnym doświadczeniem i emocjonalnymi doznaniami. Wszystkie aspekty odbioru – kognitywny, cielesny i emocjonalny – tworząc psychologiczną całość, zawsze są jednak indywidualizowane. Należy je analizować u konkretnego odbiorcy/użytkownika tylko z uwzględnieniem jego własnego kontekstu egzystencjalnego i posiadanych protokołów kulturowych.

Słowa kluczowe


odbiór; film; ciało; emocje; rozum

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2014.

Brożek B., Sojusz namiętności z intelektem, „Tygodnik Powszechny” 2017, nr 13.

Budzik J., Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina, Katowice 2012.

Buss D.M., Psychologia ewolucyjna, Gdańsk 2001.

Carroll N., Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, Gdańsk 2004.

Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.

Godlewski G., Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2016.

Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.

Johnson M., Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź 2015.

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.

Mirzoeff N., Introduction to Visual Culture, London–New York 1999.

Nowakowska-Kempna I., Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena, Warszawa 1995.

Płuciennik J., Literackie identyfikacje i oddźwięki. Poetyka a empatia, Kraków 2004.

Sitarski P., Teoria autorska a nowe sposoby istnienia dzieła filmowego, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.

Skowronek B., Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007.

Skowronek B., Kulturowe aspekty odbioru filmu, [w:] Człowiek. Technologia. Media. Konteksty kulturowe i pedagogiczne, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Kraków 2014.

Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Skowronek B., Współczesne kino popularne jako feerie kinematograficzne. Przypadek filmów 3D i 4D, [w:] Literatura i kultura popularna. Między tradycją a nowatorstwem, red. A. Gemra, Wrocław 2016.

Stańczyk M., Kontakt wzrokowy. Kino haptyczne, „EKRANy” 2016, nr 3–4.

Stańczyk M., Zmysłowa teoria kina, „EKRANy” 2015, nr 3–4.

Tan E.S., Film fabularny jako maszyna emocji, [w:] Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.163
Data publikacji: 2018-01-24 20:29:28
Data złożenia artykułu: 2017-04-28 11:40:38


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2201
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Bogusław Skowronek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.