Projekt NetQues: przebieg, wyniki i następstwa

Aileen Patterson

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia niektóre z wyzwań związanych z zapewnieniem spójnych wymagań dotyczących edukacji logopedycznej „dostosowanej do celu” w całej Europie i krótko opisuje skutki oraz rezultaty projektu NetQues. 65 partnerów z całej Europy zostało powołanych do stworzenia wielostronnej, akademickiej i zawodowej sieci, mającej na celu podniesienie jakości europejskich programów edukacji logopedycznej (NetQues). Wielonarodowe zespoły dokonały analizy obecnych praktyk, wspólnych tematów, programów nauczania i realizacji programów, których celem jest zdobycie wstępnych kwalifikacji do zawodu logopedy. Każdy z kierunków europejskiej metodologii podnoszenia jakości został opracowany w oparciu o gromadzenie i analizę danych. Przyjęto metodologię badań etnograficznych (uwzględniającą różnice narodowe) i metodę badań ankietowych. Szerokie badania ankietowe przeprowadzono w całej Unii Europejskiej. Kompleksowy zestaw kompetencji logopedycznych „Postanowienia i wytyczne” został uzgodniony przez sieć ogólnoeuropejską, a następnie przetłumaczony i opublikowany w 24 językach Unii Europejskiej przez partnerów biorących udział w programie. Słowniczek terminologii, krótkie przykłady z profili kształcenia w poszczególnych krajach i przykłady dobrego wykonywania praktyki uznano za wspieranie kształcenia logopedów w Europie, włączając w to instytucje kształcące logopedów, pracodawców i kluczowych interesariuszy zaangażowanych w zapewnianie standardów jakościowych w ramach wykonywania zawodu logopedy i nauczania kwalifikacji wstępnych.


Słowa kluczowe


nauczanie kwalifikacji wstępnych; logopedia; podnoszenie jakości; standardy/wytyczne; kompetencje

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


European Higher Education Area, The Bologna Declaration of 19 June 1999. Joint declaration of the European Ministers of Education, http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/BOLOGNA_DECLARATION1.pdf, accessed: 07 X 2015.

European Qualifications Framework for Lifelong Learning, 2005, www.accreditedqualifications.org.uk/european-qualifications-framework-eqf.html, accessed: 07 X 2015.

González J., Wagenaar R., Tuning Educational Structures in Europe, Bilbao: University of Deusto, 2003, www.unideusto.org/tuningeu, accessed: 07 X 2015.

IALP Guidelines for Initial Education in Speech Language Pathology, “Folia Phoniatrica et Logopaedica” 2010, Vol. 62(5), pp. 210–216.

McKillip J., Need Analysis: Tools for the Human Services and Education, Newbury Park, CA: Sage Publications, 1987.

NetQues Project Report: Speech and Language Therapy Education in Europe: United in Diversity, 2013, www.netques.eu/?page_id=1051, accessed: 12 I 2014.

The Delphi Method: Techniques and Applications, ed. by H. A. Linstone, M. Turoff, AddisonWesley Publishing Company, London 1975, http://is.njit.edu/pubs/delphibook, accessed: 31 I 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.33
Data publikacji: 2017-02-20 12:39:47
Data złożenia artykułu: 2017-02-20 11:17:49


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1618
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.