Język francuski i współpraca międzynarodowa w malgaskim systemie edukacji

Andrianasy Angelo Djistera

Streszczenie w języku polskim


Współpraca międzynarodowa może być narzędziem reform krajowych. Biorąc pod uwagę znaczenie edukacji w rozwoju, rozwijają się międzynarodowe partnerstwa w celu poprawy systemów edukacji. Autor bada znaczenie współpracy międzynarodowej w rozwoju edukacji na Oceanie Indyjskim, zasadniczo na przykładzie języka francuskiego na Madagaskarze. Interwencje w tym obszarze mogą przybierać różne formy. Agence universitaire de la Francophonie (AUF) przyczynia się do wzmocnienia języka francuskiego, który odgrywa ważną rolę w malgaskim systemie edukacji. Interwencje te poprawiają relacje między uczniami i nauczycielami oraz warunki przekazywania wiedzy.


Słowa kluczowe


współpraca międzynarodowa; edukacja; język francuski; Madagaskar

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Balian, R., Bismut, J.-M., Connes, A., Demailly, J.-P., … Serre, J.-P. (2004). Les savoirs fondamentaux au service de l’avenir scientifique et technique Comment les réenseigner. Les Cahiers du débat, Fondation Pour L’innovation Politique. Disponible à : https://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~demailly/manuscripts/SavoirsFondamentaux.pdf

Bastiat, F. (1850). Baccalauréat et socialisme. Paris : Librairie de Guillaumin et Cie.

Bessonnat, D. (1998). Maîtrise de la langue et apprentissages disciplinaires. Approches transversales au collège en France. Revue internationale d’éducation de Sèvres, (19), 41–48. DOI : 10.4000/ries.2860

Bloch, D. (2020). Formes et enjeux des usages du français au collège à Madagascar. Recherche en didactique des langues et des cultures, 17(2), 1–17. DOI : 10.4000/rdlc.7877

Blum, F. (2011). Madagascar 1972 : l’autre indépendance. Une révolution contre les accords de coopération. Le mouvement social, La découverte, (236), 61–87. DOI : 10.3917/lms.236.0061

Bourdon, J. (2011). Performances linguistiques des enseignants et qualité d’apprentissage des élèves au primaire : quelques éléments pour Madagascar. Document de travail de l’IREDU, (3).

Djistera, M. (2013). L’Usage du français dans le contexte préuniversitaire tamatavien.

Gelderen, A. van, Oostdam, R.J. (1998). Langue d’enseignement et politique linguistique. Le néerlandais dans l’enseignement secondaire. Revue internationale d’éducation de Sèvres, (19), 67–78. DOI : 10.4000/ries.2871

Guillou, M. (2009). La troisième francophonie : un espace interculturel mondialisé. La revue internationale des mondes francophones, (1), 11–35.

IFADEM. (2012). Système éducatif. Disponible à : https://ifadem.org/en/pays/madagascar/systeme-educatif

Lehmil, L. (2006). L’édification d’un enseignement pour les indigènes : Madagascar et l’Algérie dans l’Empire français. Labirinthe, 24(2), 91–112. DOI : 10.4000/labyrinthe.1252

Montenay, Y. (2009). Les combats d’aujourd’hui de la langue française. La revue internationale des mondes francophones, (1), 141–148.

PASEC. (2017). Performances du système éducatif malgache : Compétences et facteurs de réussite au primaire. Dakar : PASEC, CONFEME.

Rakotonandrasana, M. (2007). Madagascar. Enseignants recrutés sans formation initiale. La professionnalisation des enseignants de l’éducation de base : Les recrutements sans formation initiale, Séminaire international, 11–15 juin.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.395-404
Data publikacji: 2023-11-01 15:57:06
Data złożenia artykułu: 2022-06-30 22:32:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 532
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.