Propozycje ponowoczesnych interpretacji – metodyczny dwugłos o praktykowaniu lektury i praktykach czytania

Dorota Karkut

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest recenzją dwóch monografii: Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła Grażyny Tomaszewskiej i Praktykowanie lektury Dariusza Szczukowskiego, wydanych w 2019 roku. Autorzy są profesorami Uniwersytetu Gdańskiego. W swych publikacjach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnej szkoły oraz proponują inspirujące dla nauczycieli i uczniów sposoby pracy z tekstami literackimi, które pozwalają otworzyć się na wielowymiarowość odczytań lekturowych.


Słowa kluczowe


recenzja; współczesna szkoła; wielowymiarowość odczytań lekturowych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Jędrychowska, M. (2010). Przedmowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, vol. 71, [3]–[7].

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2011). Wstęp. W: M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. T. 1: W kręgu teorii i praktyki (s. 7–9). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Morawska, I. (2018). Jak znajdować klucze do lektur szkolnych? Refleksje inspirowane nową „Podstawą programową” (i nie tylko). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, vol. 9(259), 124–139.

Pomirska, Z. (2019). Wiwat polonista konstruktywista! W: K. Maciejak, M. Trysińska (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością (s. 69–83). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczukowski, D. (2019). Praktykowanie lektury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Tomaszewska, G. (2019). Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.283-290
Data publikacji: 2022-12-28 15:44:15
Data złożenia artykułu: 2022-03-14 13:21:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 585
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.