Jacek Idzi Przybylski i „młódź” poetycka w „Nowym Parnasie” Franciszka Morawskiego

Artur Timofiejew

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest wyjaśnienie włączenia Jacka Idziego Przybylskiego (1756–1819), tłumacza klasycznych eposów i znawcy kultury starożytnej, do grona przedromantycznych „młodych” poetów, będących obiektem krytyki w satyrze Nowy Parnas (1818). Wyjaśnienie to staje się możliwe dzięki odtworzeniu literackich poglądów autora satyry – Franciszka Morawskiego, z jednej strony postulującego odczytanie na nowo fundamentalnych dla klasycyzmu poetyk Horacego i Boileau, a z drugiej powielającego sądy o poezji sformułowane w latach 80. XVIII wieku przez Franciszka Ksawerego Dmochowskiego. W kontekście tych poglądów zajmowana w Nowym Parnasie przez Przybylskiego pozycja poety-klasyka dla „młodych” autorów może być rozumiana zarówno jako idealny przejaw spaczenia dobrego smaku i czystości języka (a więc wad cechujących poezję „młodych”), jak i jako idealne, mimo swojej niedoskonałości językowej, zaprzeczenie myślowej i formalnej miałkości utworów „młodzi polskiej”. Nadanie Przybylskiemu rangi ambiwalentnie pojętego autorytetu w dziedzinie poezji uzasadnia wprowadzenie jego nazwiska do krytyki „młodych” literatów, a równocześnie nie pozwala go z nimi utożsamić.


Słowa kluczowe


Jacek Idzi Przybylski; Franciszek Morawski; klasycyzm; krytyka literacka XIX wieku

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


ARCHIWA

Rkps Biblioteki Jagiellońskiej 9302 II, Franciszka Morawskiego bajki i wiersze. Autograf.

Rkps Biblioteki PAU 2033, Listy Franciszka Morawskiego do generała Wincentego Krasińskiego z lat 1824–1830.

Rkps Biblioteki PAU 2035, Listy Andrzeja Edwarda i Kajetana Koźmianów do Franciszka Morawskiego z lat 1824–1830.

LITERATURA

Boileau Despréaux, N. (1989). L’art poétique – Sztuka poetycka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Dąbrowski, R. (2003). Wstęp. W: R. Dąbrowski (oprac.), Bicz na akademików krakowskich. Antologia. Kraków: Universitas.

Dmochowski, F.K. (1826). Zakus nad zaciekami Wszechnicy Krakowskiej, czyli Uwagi nad niektórymi tej Akademii dysertacjami. W: Pisma rozmaite Franciszka Ksawerego Dmochowskiego, tłumacza „Iliady” (Cz. 2). Warszawa: Drukarnia Natana Glücksberga.

Dmochowski, F.K. (2002). Sztuka rymotwórcza. Poema we czterech pieśniach. Kraków: Universitas.

Dmochowski, F.S. (1959). Wspomnienia literackie z dawnych czasów. W: Wspomnienia od 1806 do 1830 roku. Warszawa: PIW.

Dopart, B. (2011). Dlaczego „neoklasycyzm”? W: R. Dąbrowski, B. Dopart (red.), Długie trwanie. Różne oblicza klasycyzmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Kowal, J. (2008). Droga na Parnas. O twórczości poetyckiej Antoniego Goreckiego. Kraków: Collegium Columbinum.

[Koźmian, K.] (1821). Parnas nowy. Do autora wierszy o nim. W: Niesnaski Parnasu z roku 1818 i Jaxiada. Poema bohaterskie roku 1821. Warszawa: Drukarnia Natana Glücksberga.

Kwiatkowska, A. (1997). „Piórowa wojna”. O poetyce i retoryce sporu wokół „Zakusu nad zaciekami Wszechnicy Krakowskiej. Pamiętnik Literacki, nr 4, 123–138.

Kwintus, H.F. (2000). De arte poetica. Sztuka poetycka. W: Dzieła wszystkie. T. 2: Gawędy. Listy. Sztuka poetycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mirek, M. (2010). Wstęp. W: Księgozbiór prywatny Jacka Idziego Przybylskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. Kraków: Księgarnia Akademicka.

[Morawski, F.] (1821). Nowy Parnas. W: Niesnaski Parnasu z roku 1818 i Jaxiada. Poema bohaterskie roku 1821. Warszawa: Drukarnia Natana Glücksberga.

Morawski, F. (1841). Klasycy i romantycy polscy w dwóch listach. W: Pisma. T. 1: Poezje. Wrocław: Imprimerie de M. Friedlaender.

[Morawski, F.] (1956a). Bolesław Wtóry. W: Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815–1819. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

[Morawski, F.] (1956b). Hamlet. W: Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815–1819. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Przybylska, R. (2019). O niektórych „dzikich i niesłychanych słowach” Jacka Idziego Przybylskiego. W: R. Dąbrowski (red.), Przybylski i inni. O znaczeniu Krakowa i regionu w kulturze oświecenia. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Przybylski, J.I. (1789). Heautoumastix, czyli Bicz na siebie samego. Kraków: Drukarnia Szkoły Głównej Koronnej.

Pusz, W. (1979). Nowy Parnas przedromantycznej Warszawy. Bruno Kiciński i grono jego współpracowników. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Snopek, J. (1992). Prowincja oświecona. Kultura literacka Ziemi Krakowskiej w dobie Oświecenia 1750–1815. Warszawa: Wydawnictwo IBL.

Snopek, J. (1994). Jacek Idzi Przybylski (1756–1819). W: T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński (red.), Słownik pisarzy polskiego oświecenia (T. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wójcicki, J. (2003). Wprowadzenie. W: Voltaire, Poème sur le désastre de Lisbonne. Poema o zapadnieniu Lizbony. Piła: Muzeum Stanisława Staszica.

Woronicz, J.P. (2002). Rozprawa pierwsza o pieśniach narodowych [1803]. W: Pisma wybrane. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Żbikowski, P. (1980). [rec.] Wiesław Pusz, Nowy Parnas przedromantycznej Warszawy. Bruno Kiciński i grono jego współpracowników, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1979. Pamiętnik Literacki, nr 4, 415–431.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.379-394
Data publikacji: 2022-12-28 15:44:23
Data złożenia artykułu: 2021-10-30 03:35:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 599
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.